به گزارش اکوایران؛ نرخ ETS، لحظه‌ای و بر اساس آنچه که از سوی بانک مرکزی اعلام شده، روی وب‌سایت fxmarketrade.cbi.ir قابل خواهد بود. برآورد می‌شود که نرخ دلار ETS حدود 23 هزار تومان باشد. تا پیش از این، نرخ محاسبات گمرک بر مبنای دلار 4200 تومانی بود.

طبق قانون بودجه و دستورالعمل‌های دولت، تنها برای کالاهای اساسی از جمله برخی غلات و دارو، حقوق گمرکی از 4 درصد به یک درصد کاهش یافته است و برای سایر کالاهای غیراساسی، همچنان حقوق گمرکی 4 درصد باقی مانده‌است. همچنین اختیار میزان سود بازرگانی کالاها، به دولت واگذار شده‌است.

بررسی‌ها اتاق بازرگانی تهران نشان می‌دهد که به طور نمونه، کالاهایی که طی سال گذشته، عوارض گمرکی آن 5 درصد بود، برای کالاهای اساسی این نرخ به یک درصد تبدیل شده و برای کالاهای غیراساسی یک درصد سود بازرگانی این کالاها صفر و عوارض گمرکی به 4 درصد تبدیل شده است. به این ترتیب، عوارض گمرکی کالاهای اساسی که تا سال گذشته بر مبنای دلار 4200 تومان محاسبه می‌شد، برای امسال واردکنندگان باید عوارض گمرکی یک درصد این بخش را با نرخ 23 هزار تومان پرداخت کنند.

این در حالی است که میزان افزایش پرداختی‌های گمرک برای کالاهای غیراساسی که عوارض گمرکی آن در سال گذشته 5 درصد و برای امسال به 4 درصد تبدیل شده است، فزاینده خواهد بود به طوری که واردکنندگان باید عوارض 4 درصد برای این کالاها را با نرخ 23 هزار تومان به گمرک پرداخت کنند.

در نمونه دیگری، کالاهایی که حقوق عوارض گمرکی آن طی سال گذشته 26 درصد و با نرخ محاسباتی 4200 تومان بود، از جمله لوازم و قطعات یدکی خودرو، امسال به 15 درصد اما با نرخ محاسبه دلار 23 هزار تومان تبدیل شده است.

این در حالی است که تغییر مبنای محاسبات در سایر ارکان نیز دیده می‌شود، از جمله آنکه نیم در هزار مبلغ ثبت‌سفارش کالاها که پیش از این با نرخ دلار 4200 تومان محاسبه می‌شد، از این پس با نرخ دلار 23 هزار تومان محاسبه و دریافت می‌شود.

همچنین 9 درصد مالیات ارزش‌افزوده از این پس از سوی گمرک با نرخ دلار 23 هزار تومان محاسبه و دریافت می‌شود و تنها برای کالاهای اساسی، نرخ مالیات ارزش‌افزوده به یک درصد کاهش یافته است.

هم‌چنین خودرو که به تازگی واردات آن براساس شیوه‌نامه دولت و به صورت محدود آزاد شده است، با نرخ‌های جدید وارد خواهد شد. دولت، سود بازرگانی ورود خودرو را که 96 درصد است تغییر نداده و حقوق گمرکی این کالا نیز 4 درصد است بنابراین حقوق ورودی خودرو برای امسال همان میزان 100 درصد قبل اما بر مبنای محاسباتی دلار 23 هزار تومان است. بر این اساس، دولت کاهش حقوق ورودی کالاهای پله‌های بالایی را متوقف کرده است اما کالاهای پله‌های پائینی را کاهش داده است.

به این ترتیب، پیش‌بینی می‌شود با تغییر مبنای محاسبات گمرکی از دلار 4200 تومانی به دلار نرخ ETS، قیمت تمام شده کالاهای غیر اساسی وارداتی و از همه مهم‌تر مواد اولیه کارخانه‌ها، با افزایش مواجه شود.