به گزارش اکوایران، ایران گرفتن سهم تأمین سوخت کشتی های در حال تردد در منطقه سرمایه گذاری ۱۰۰ میلیون دلاری در چابهار را در دستور کار قرار داده است. طرحی که می تواند علاوه بر تأمین نیاز داخل موجب شود تا ایران به بازارهای منطقه نیز نیم نگاهی بیندازد.

سهم ایران از تأمین سوخت در منطقه حدود ۱۰ درصد است و فجیره امارات تأمین 8 میلیون تن سوخت مورد نیاز کشتی های منطقه را بر عهده دارد.

 مدیرعامل شرکت خدمات دریایی و مهندسی کشتیرانی قشم که در نشست خبری درباره وضعیت تأمین سوخت کشتی‌ها، صحبت می کرد، سهم ایران در مقابل سوخت رسانی سالانه هشت میلیون تنی بندر فجیره بسیار کم است و ایران سالانه کمتر از یک میلیون تن سوخت‌رسانی می‌کند و این سوخت رسانی صرفا برای شناورهای ناوگان کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران انجام می شود.

ایران در تامین روغن، رنگ دریایی و مواد شیمیایی مورد نیاز شناورهای ایرانی موفق عمل کرده و به گفته سعید قبیتی بیش از 100 درصد روغن، ‌رنگ دریایی و مواد شیمیایی مورد نیاز شناورهای ایرانی با تولیدات داخلی تامین می شود. 

ایران به عنوان بزرگترین کشتیرانی خاورمیانه شناخته می شود و آنطور که مدیرعامل شرکت خدمات دریایی و مهندسی کشتیرانی قشم می گوید: ایران با 150 شناور ملکی بزرگترین کشتیرانی خاورمیانه است که 55 سال قبل تاسیس شده است. 

متوسط سن ناوگان کشتیرانی ایران حدودا 17 سال است و آنطور که قبیتی می گوید تاکنون ایران مشکل تردد به دلیل فرسودگی ناوگان در میان کشورهای اروپایی و منطقه نداشته است البته برنامه این است تا با سفارش داخلی و خرید جدید، سن ناوگان کاهش یابد.

تا سال 2020 عمده سوخت مورد نیاز ناوگان کشتیرانی کشور توسط پالایشگاه بندرعباس تأمین می‌شد، اما داستان از سال 2020 و با الزام کشتی ها به استفاده از سوخت کم گوگرد، تغییر کرد. در این باره قبیتی توضیح می دهد که  تا سال 2020 این سوخت عمدتا از پالایشگاه بندرعباس تامین می‌شد و از سال 2020 الزامات استفاده از سوخت کم سولفور و گوگرد اجباری شد. پس از آن تنها پالایشگاه داخلی کشور پالایشگاه امام خمینی شازند بود که تولید این نوع سوخت را با تیراژ خیلی کم شروع کرد و در حاضر 50 تا 60 هزار تن سوخت را تحویل کشتیرانی می‌دهند. این سوخت به صورت 90 درصد ریلی و 10 درصد جاده‌ای حمل و در بندر شهید رجایی بین شناورها توزیع می شود. می توان گفت تقریبا هر تن این سوخت بیش از 100 دلار ارزان‌تر از سوختی تمام می شود که از خارج کشور تامین می‌کردیم. نتیجه قیمت مناسب سوخت مورد نیاز این است که در نهایت بهای کالای مورد نیاز کشور کاهش می‌یابد.

استفاده از ظرفیت های دانش بنیان داخلی می تواند راه مناسبی برای تولید سوخت کم سولفور و رعایت استانداردهای سوختی با قیمتی به صرفه تر باشد و همچنین می تواند نیازهای تعمیراتی شناورها را در داخل کشور با هزینه های مناسب تر به سرانجام برساند. مدیرعامل شرکت خدمات دریایی و مهندسی کشتیرانی قشم در این باره توضیح می دهد که گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در راستای توسعه فعالیت‌های خود در بخش تأمین و توزیع سوخت شناورها و با توجه به الزام بین‌المللی استفاده از سوخت کم سولفور نسبت به همکاری و مشارکت با مجموعه‌های دانش‌بنیان داخلی برای تولید این سوخت اقدام جدی کرده است. هدف از این کار رساندن تولید سوخت کم سولفور به حد تأمین کامل نیاز ناوگان و بی‌نیاز شدن از سوخت خارجی و سپس صدور مازاد آن برای در اختیار گرفتن سهمی بزرگ در بازار سوخت شناور در منطقه است.

سایت سوخت رسانی سلخ قشم موضوع دیگری بود که قبیتی به آن اشاره کرده و توضیح می دهد که این سایت سوخت رسانی بر اساس موقعیت راهبردی جزیره قشم طراحی و اجرا شده است که امیدواریم با توجه پتانسیل عبور 50 هزار شناور در سال از تنگه هرمز بتواند به مرکزی برای فروش سوخت و خدمات به شناورهای داخلی و خارجی تبدیل شود و از قِبَل آن ارزش افزوده قابل توجهی تولید و در چرخه اقتصادی کشور وارد شود.

قبیتی درباره آخرین کشتی که ایران موفق به خرید آن شده بود هم یادآوری می کند که 48 ساعت قبل از تشدید تحریم‌ها در دوره ترامپ توانستیم آخرین فروند از سفارش کشتی‌ها را از کره جنوبی تحویل بگیریم.

سوخت‌رسانی در بنادر به چابهار می رسد

سوخت رسانی به شناورها به بندر چابهار خواهد رسید، این خبری است که در ادامه نشست خبری درباره وضعیت تأمین سوخت کشتی‌ها، مدیرعامل سایت سوخت‌رسانی شرکت خدمات دریایی و مهندسی کشتیرانی قشم داد و اعلام کرد که برای ایجاد زیرساخت‌های سوخت‌رسانی به شناورها در بندر چابهار و دیگر بنادر کشور برنامه داریم.

اکنون کشتی‌ها در بندر چابهار مجبور هستند برای سوخت‌گیری به بندر شهید رجایی در بندرعباس بیایند که با توسعه زیرساخت در بندر چابهار، سوخت‌رسانی در این بندر نیز انجام خواهد شد.

سعید قبیتی مدیر عامل شرک خدمات دریایی و مهندسی قشم، اعلام کرد برای افزایش سهم ایران در سوخت رسانی کشتیرانی سرمایه گذاری ۱۰۰ میلیون دلاری برای تامین زیر ساخت مورد نیاز در چابهار توسط شرکت کشتیرانی ایران انجام خواهد شد.