به گزارش اکوایران عوارض صادراتی کالاهای معدن و صنایع معدنی کشور، افت قابل ملاحظه‌ای داشت. دفتر مقررات صادرات و واردات وزارت صمت طی مصوبه که این هفته به گمرک کشور  ابلاغ کرد از کاهش درصد عوارض صادراتی 27 قلم کالای بخش معدن و صنایع معدنی خبر داد، به‌نحوی که 11 قلم کالا از این پس فاقد هر گونه عوارض صادراتی می‌شود.

حمله روسیه به اوکراین و تحریم‌های وضع شده علیه روسیه زمینه صعود قیمت کامودیتی‌ها را در بازارهای جهانی ظرف 2 ماه اخیر فراهم کرد؛ این صعود قیمتی که به گفته اغلب کارشناسان پیش‌بینی می‌شد کوتاه مدت باشد، فرصت مناسبی بود تا فعالان بخش معدن و صنایع معدنی کشور بر میزان سهم خود در بازارهای صادراتی بیفزایند. در چنین شرایطی دولت به سراغ وضع عوارض صادراتی رفت تا به این ترتیب از اثرگذاری رشد قیمت جهانی بر بازار داخل جلوگیری کند.

عوارض صادراتی وضع شده بر صادرات محصولات مختلف براساس میزان رشد قیمت این کالاها در بازار جهانی نسبت به قیمت در دی ماه تعیین شد. سیاست‌گذار امیدوار بود که این رویه به کاهش قیمت در بازار داخل منجر شود. البته از آنجاییکه در اغلب این کالاها بازار داخل با کسری روبرو نبود، این سیاست نتوانست تاثیری در کاهش قیمت بگذارد و تنها بر رکود حاکم بر بازار افزود.

در ادامه بهای محصولات بخش معدن و صنایع معدنی در بازار جهانی رو به کاهش گذاشت و وزارت صمت نیز با عقبگرد قیمت درصدد اصلاح عوارض صادراتی برآمد. نوشدارویی بعد از آنکه از سویی فرصت صادرات از دست رفت و از سوی دیگر رکود در بازار داخل تعمیق شد.

در حال حاضر عوارض صادراتی شمش فولاد به 17 درصد کاهش یافته است. در گام اول، عوارض 17 درصدی بر صادرات این محصول وضع شده بود. عوارض وضع شده بر صادرات سنگ‌آهن نیز در گام اول 25 درصد بود که در شرایط کنونی این عوارض به 5 درصد کاهش یافته است.

Untitled