به گزارش اکوایران؛ ارزیابی های صورت گرفته نشان دهنده آن است که از مجموع یک میلیون و 50 هزار تن کالای رسوب کرده در گمرکات کشور، تاکنون عملیات ارزیابی ۹۵۳هزار تن به اتمام  رسیده و این کالاها به سازمان جمع آوری و اموال تملیکی برای طی مراحل قانونی بعدی تحویل داده شده اند.

علیرضا مقدسی رئیس کل گمرک ایران با اشاره به اینکه حضور دستگاههای متعدد سیاستگذار و مجوز دهنده و در مواقعی عدم هماهنگی در این حوزه خلاهایی را به همراه دارد که این مشکلات اهمیت هماهنگی بهتر را بین آنها نشان می دهد عنوان کرد: دو عامل باعث موفقیت در عملکرد این دستگاهها در حوزه تجارت خارجی کشور می شود نخست اینکه هر دستگاهی وظایف و رسالت خود را با انجام اقدام موثر در این حوزه به درستی انجام  دهد و دوم اینکه یک تعامل و هماهنگی میان این دستگاه‌ها برقرار شود و اگر این دو نکته را در نظر بگیریم منجر به هم افزایی می شود.

 رئیس کل گمرک ایران همچنین رسالت گمرک را تسهیل در تجارت به ویژه برای تولید کننده‌ها، صادرکنندگان و تامین کنندگان کالاهای اساسی عنوان و تاکید کرد: بهبود و اصلاح فرآیندها در راستای سرعت و دقت بیشتر رخ دهد .

وی تراز تجاری کشور را در سال جاری مثبت ارزیابی کرد و گفت: در یک ماه گذشته میزان کالاهای صادراتی از گمرکات کشور ۵ میلیارد دلار و واردات نیز ۴ میلیارد و ۱۰۰ میلیون دلار بود.

مقدسی موجودی کنونی کالاهای اساسی در  بنادر کشور را سه میلیون تن اعلام کرد و افزود: در بندر امام خمینی(ره) هر ۱۵ ثانیه یک کامیون کالای اساسی ترخیص می شود.