به گزارش اکوایران؛ ‌اظهارات امیدوارکننده نسبت به توسعه صادرات ایران به اتحادیه اوراسیا در حالی است که تحقق ارقام پیش بینی شده نیازمند فراهم کردن زیرساخت های است که از آنها به عنوان چالش صادراتی یاد می شود. در این خصوص می توان به «مناسب سازی تعرفه ها و تسهیل بروکراسی در گمرکات کشور»، «مشکلات حمل و نقل» ، «چالش های برگشت ارز صادراتی» و ... یاد کرد، چالش هایی که تمام بازارهای صادراتی را درگیر کرده و آنچه مسلم است برای بالا بردن سهم صادراتی ایران در اوراسیا باید فکری به حال این چالش ها کرد.

براساس ارزیابی ها کریدورهای ارتباطی قزاقستان، قرقیزستان، ارمنستان و... همچنین کشورهای غربی به واسطه این جنگ تحت تأثیر قرار گرفته اند و با این شرایط فضای خوبی برای ایران به وجود آمده تا بتواند به بازارهای صادراتی منطقه دست پیدا کند.  

در این خصوص علیرضا پیمان پاک رییس سازمان توسعه و تجارت با بیان این‌که برای تأمین نیاز پنج کشور عضو اوراسیا مزیت نسبی داریم به سازمان توسعه و تجارت گفت:  ایران در حوزه‌هایی مانند موادغذایی، محصولات پتروشیمی، میوه و تره‌بار و مصالح ساختمانی توانایی تأمین نیازهای کشور عضو اوراسیا را دارد، از سوی دیگر از نظر جغرافیایی نیز کریدور شمال جنوب یک مزیت نسبی برای ما محسوب می‌شود؛ مزیتی که توجه چندانی به آن نشده است و اگر این مسیر راه‌اندازی شود در تأمین کالا برای ایران، همچنین کشورهای حاشیه خلیج فارس و جنوب شرقی آسیا و شمال آفریقا بسیار مهم خواهد بود و نسبت به دیگر مسیرها کاهش ۳۰ درصدی هزینه و زمان را در پی خواهد داشت.

فرصت ویژه جنگ اوکراین  

پیمان پاک همچنین بحران جنگ روسیه و اوکراین را یک فرصت ویژه برای ایران دانست و تأکید کرد: با این جنگ ارتباط کشورهای غربی با کشورهای عضو اوراسیا به ویژه روسیه قطع شد، زیرا ۸۰ میلیارد دلار واردات روسیه از طریق کشورهای اروپایی و غربی بوده است که اکنون روسیه را تحریم کرده‌اند و این فرصت بسیار خوبی برای ایران است. همچنین کریدورهای ارتباطی قزاقستان، قرقیزستان و ارمنستان و... نیز با کشورهای غربی به واسطه این جنگ تحت تأثیر قرار گرفته است و فضای خوبی برای ایران به وجود آمده است.

معاون وزیر صمت با بیان این‌که سهم ۱.۲ میلیارد دلاری ایران از واردات اوراسیا می‌تواند ۲ برابر شود، گفت: این موضوع دور از دسترس نیست، باید از فرصت جنگ اوکراین استفاده کنیم و با عزم جدی دولت و حاکمیت و حوزه تولید، زیرساخت‌ها را برای ورود به این بازار ایجاد کنیم.

 پیمان پاک در ادامه مسئله بانکی را مورد توجه قرار داد و اعلام کرد: بانک مرکزی باید در این حوزه کمک کند تا شبکه بانکی در کشور روسیه، ارمنستان، قرقیزستان و... برای انتقال ارز و تضامین و مسائل ضمانتی بسترسازی انجام دهد و تاجر ایرانی از بازگشت ارز خود اطمینان داشته باشد.