به گزارش اکوایران؛ طی هفته های اخیر گوجه فرنگی به دفعات طعم رشد قیمت را چشید بطوریکه در آغازین روزهای سال جاری قیمت آن از 25 هزار تومان هم عبور کرد، اتفاقی که به اعتصاب کامیون داران به دلیل کمبود سوخت رخ داد و مسوولین این بخش رشد عجیب گرانی گوجه فرنگی را به گردن کامیون داران انداختند. مشکلی که به گفته رئیس اتحادیه بارفروشان تهران با پذیرش ۱۰ درصد افزایش نرخ کرایه از سوی کامیون دارن برطرف شد و کامیون ها به جاده ها بازگشتند. اما داستان به همین جا ختم نشد چرا که چند روز پس از مهلت کاهش قیمت گوجه فرنگی دوباره شاهد افزایشی شدن قیمت گوجه در بازار بودیم، اینبار متولیان این بخش صادرات، بدون توجه به نیاز بازار داخلی را مقصر گرانی اعلام کردند.

 حال با توجه به افزایش های پی در پی قیمت گوجه این سوال مطرح می شود که کشاورزان چه سهمی از این رشد قیمت دارند؟ در این خصوص عضو هیات رئیسه کمیسیون کشاورزی مجلس با اشاره به اینکه تنها 27 درصد از قیمت محصولی که در بازار به فروش می‌رسد به جیب کشاورزان می‌رود و 73 درصد از آن سهم دلالان و واسطه‌ها استبه خانه ملت گفت: متاسفانه افزایش قیمت محصولات کشاورزی به زیان کشاورزان و مصرف‌کنندگان است. به گفته عضو هیات رئیسه کمیسیون کشاورزی مجلس برای جلوگیری از زیان کشاورزان وزارت جهاد کشاورزی وعده داده است تا سهم کشاورزان از قیمت محصولات را به 70 درصد افزایش دهد اگر این میزان به 50 درصد نیز تغییر کند دستاورد بسیار بزرگی برای کشاورزان محسوب می‌شود. به گفته ذبیح الله اعظمی ساردوئی گوجه کار در جنوب استان کرمان متضرر شدند و کشاورزان بوشهری هر کیلوگرم گوجه فرنگی را کمتر از 4 هزار تومان به فروش رساندن، این در حالیکه برداشت گوجه فرنگی در جنوب استان کرمان و شرق هرمزگان از اسفندماه آغاز شده کماکان قیمت این محصول کاهش پیدا نکرده است زیرا کارخانه‌های صنایع تبدیلی همزمان با آغاز فصل برداشت موظف به فعالیت شده‌اند تا محصولات درجه 3 در اختیار آنها قرار بگیرد و این موضوع حجم محصول عرضه شده به بازار را کاهش داده است.

 در خصوص دلایل افزایش قیمت برخی از محصولات کشاورزی در بازار، گفت: در اقتصاد کشاورزی مبحثی به نام منحنی‌های تارعنکبوتی وجود دارد به این معنا که کاهش قیمت محصولات منجر به کاهش سطح زیر کشت آنها در سال بعد می‌شود و این اقدام منجبر به برهم خوردن عرضه و تقاضا در بازار می‌گردد.