به گزارش اکوایران؛ وزیر صمت یک پای حضور در مجلس برای پاسخگویی بوده چرا؟ هنوز 10 ماه از حضور سید رضا فاطمی امین به عنوان وزیر صمت نمی گذرد اما او همواره زیر ذره بین نمایندگان مجلس قرار داشته است. منتقدان مدعی هستند: انحراف از وعده های که فاطمی امین در زمان تصدی در این وزارتخانه داده  یکی از عمده دلایلی است که موجب شد تا به تناوب پای او به مجلس باز شود. یکی دیگر از اقداماتی موجب شده تا وزارت صمت زیر ذره بین مجلس قرار گیرد به سیاست های باز می گردد که اثرات سویی در بخش صنعت داشته است.اثراتی که موجب شد تا انتظارات تولید براساس گزارش مدایران خرید برای ماه جاری به کمترین میزان از اسفند ۹۸ رسد و زنگ هشدار برای بنگاههای تولیدی به صدا در آید.

یکی دیگر از ادای منتقدان صدور «بخشنامه‌‌‌های خلق‌‌‌الساعه» است گفته می شود این دستورالعمل دست و پای بنگاههای تولیدی را برای برنامه ریزی در تولید بسته است.

این در حالی است که وزیر صمت در ابتدای روی کار آمدن وعده داده بود از صدور چنین تصمیم هایی خوداری کند، اما منتقدان تاکید دارند در ماههای حضور او در وزارت صمت به دفعات شاهد صدور چنین بخش نامه های بوده ایم. مصداق بارز این موضوع به اعمال «اخذ عوارض مواد معدنی» از ابتدای فروردین مربوط می شود؛ بخش نامه ای که به گفته فعالان این بخش صادرات مواد معدنی را با مشکلات بسیاری مواجه خواهد کرد.

  باز طراحی ساختار و بدنه این وزارتخانه از دیگر اقداماتی که هرچند موافقانی داشت، اما مخالفان این طرح سمه پر زورتری داشتند و توانستند از این اقدام و استفاده از مدیران کم تجربه و نامشخص بودن وضعیت دو سازمان مهم این وزارتخانه (ایدرو و ایمیدرو) موجب شد تا این دسته بتوانند از این اقدام نیز استفاده کنند.

نابسامانی در صنعت لوازم خانگی یکی دیگر از انتقاداتی است که به فاطمی امین وارد شده و شنیده ها از افزایش قیمت لوازم خانگی در بازار و درخواست تولیدکنندگان برای افزایش رسمی به دلیل گرانی مواد اولیه یکی دیگر از انتقاداتی که وزیر صمت وارد شده است.

وعده های وزیر

اما شاید بتوان گفت آنچه بیش از همه برای وزیر صمت مشکل ساز شده و پای فاطمی امین را بارها به مجلس باز کرده به «صنعت خودرو» مربوط می شود. افزایش عجیب قیمت خودرو در بازار و کمبود عرضه از جمله مشکلاتی که بارها تذکر بهارستان نشین ها به وزیر را به همراه داشت، اما در خصوص این صنعت مشکل به بازار ختم نشد بطوریکه در کنار بازار، کیفیت پایین خودروهای داخلی نیز برای وزیر صمت مشکل ساز شد. با روی کار آمدن دولت سیزدهم، همه منتظر بودند تا دولت جدید به وعده هایشان عمل کنند و تا پایان سال ۱۴۰۰ تغییراتی در این صنعت رخ دهد. 1400 به پایان رسید، اما بازار خودرو همچنان پر آشوب و پر از تصمیم‌های اشتباه و ادامه سیاست‌هایی رانتی همچون قیمت گذاری دستوری و قرعه کشی فروش های خودروسازان است.

فاطمی امین در جلسه رای اعتماد خود گفته بود که یک برنامه 6 ماهه و 2 ساله برای صنعت خودرو دارد. او همچنین عدم رقابت، تولید کم و ساختارهای مدیریتی را مسائل اصلی صنعت خودروسازی عنوان و تاکید کرده بود که در صورت وزیر شدن تمایلی ندارد مدیر عاملان شرکت‌های خودرو سازی را تعیین کند، بلکه در یک دوره گذار خودروسازان را به سهامداران واگذار خواهد کرد. همچنین رسیدن تولید خودرو در پایان سال ۱۴۰۱ به یک میلیون و ۶۰۰ هزار دستگاه از دیگر وعده های فاطمی امین در جلسه رای اعتماد بود. وعده داده شده برای سال جاری در حالی است که در سال گذشته خودروسازان در مجموع موفق به تولید 842 هزار و 200 دستگاه خودروسواری در کشور شده اند و با این شرایط باید در سال جاری تولید خود را دوبرابر کنند.

موارد مذکور موجب شد تا فعالان این بخش اعلام کننده که وعده های داده شده از سوی وزیر صمت تاکنون شکل معکوس داشته و این امر موجب شده تا شاهد ایجاد گره در بخش صنعت باشیم.

فعالان این بخش بی توجهی فاطمی امین به تشکل ها را یکی دیگر از ایرادات وزیر صمت دانسته و معتقدند که در کنار این بی توجهی وزیر صمت در مواقع مورد نیاز به دفاع از آنها نمی پردازد.

اما از بخش صنعت که بگذریم در بخش معدن نیز صدور دستورالعمل های خلق الساعه برای فاطمی امین مشکل ساز شده است. در این خصوص می توان به وضع عوارض صادراتی برای این بخش اشاره کرد. مشکل بعدی این بخش به تعیین‌تکلیف برای تولید و واردات ماشین‌‌‌آلات معدنی مربوط می شود، مشکلی که موجب شده تا بهره وری از معادن به پایین ترین سطح برسد.