به گزارش اکوایران؛ خرداد ماه سال 1398 بود که تجارت آزاد ایران با اتحادیه اقتصادی اوراسیا با مصوبه مجلس وارد فاز اجرایی شد و پنج آبان همان سال موافقتنامه تجارت آزاد بین ایران و اتحادیه اروپا - آسیا (اوراسیا) به امضا رسید و حال رئیس سازمان توسعه تجارت ایران از نهایی شدن این موافقت نامه تا آخر سال میلادی جاری خبر می دهد.

طبق این موافقت‌نامه که از آبان‌ماه ۱۳۹۸ لازم‌ الاجرا شد،  ایران به مدت 2 سال توانست توافقنامه موقت تعرفه با این اتحادیه امضا کند که براساس توافقنامه موقت تعرفه گمرکی 862 قلم کالا برای تجار ایرانی و اوراسیا کاهش یافت. ایران و اتحادیه اوراسیا برای واردات برخی کالاها برای یکدیگر امتیازات تعرفه‌ای قایل شده‌‌اند. بر همین اساس، ایران برای واردات ۳۶۰ کد کالا از کشورهای عضو اوراسیا امتیازات تعرفه‌ای اعطا کرده و اوراسیا برای صادرات ۵۰۲ قلم کد کالای ایرانی به اوراسیا امتیازات تعرفه‌ای قائل شده است. این اتحادیه اکنون ۵ عضو دارد. اعضای اصلی اتحادیه اقتصادی اوراسیا کشورهای  روسیه، بلاروس و قزاقستان هستند.

علیرضا پیمان پاک رئیس سازمان توسعه تجارت ایران در این خصوص گفت: باتوجه به اینکه بخش مهم مذاکرات ایران و روسیه برای پیوستن ایران به موافقتنامه تجارت آزاد اتحادیه اقتصادی اوراسیا انجام شده بود توافق شد، روند پیوستن ایران به این موافقتنامه تا پیش از اتمام سال جاری میلادی به پایان برسد.

 به گزارش سازمان توسعه تجارت، سفر چهار روزه هیات تجاری ایران به روسیه در حالی به پایان رسید که تهران و مسکو در زمینه پیوستن ایران به موافقتنامه تجارت آزاد اوراسیا، افزایش مبادلات با روسیه به سطح ده میلیارد دلار و رفع موانع گمرکی، بانکی و بیمه‌ای به توافق رسیدند.

به گفته رئیس سازمان توسعه تجارت ایران، آنچه وزارت صمت باید انجام دهد، فراهم کردن الزامات و بستر‌های توسعه تجارت، از جمله اجرایی کردن توافقات بانکی، گمرکی، بیمه‌ای، نمایشگاهی و نیز کمک به رفع موانع در حوزه حمل و نقل، بویژه تسریع در اتمام گذرگاه ریلی شمال-جنوب است.

 معاون وزیر صمت به مبادلات یک‌هزار میلیارد دلاری اقتصادی کشور‌های عضو اتحادیه اوراسیا اشاره کرد و گفت: در حال حاضر سهم ایران از این مبادلات تنها حدود پنج تا شش میلیارد دلار است که با برنامه ریزی‌های انجام شده به سرعت جهشی قابل ملاحظه را تجربه خواهد کرد.

حجم تجاری ایران و روسیه در میان مدت

کاظم جلالی سفیر جمهوری اسلامی ایران در روسیه نیز با بیان اینکه حجم صادرات ایران در سال گذشته میلادی برای نخستین بار از یک میلیارد دلار عبور کرده است گفت: در سال جاری میلادی این رقم با افزایشی صد در صدی به دو میلیارد دلار خواهد رسید.

وی افزود: چشم‌انداز میان مدت مبادلات اقتصادی بین دو کشور، رقم ده میلیارد دلار است که تا کمتر از دو سال آینده محقق خواهد شد.

جلالی به ضرورت رفع موانع و مشکلات در زمینه بانکی و گمرکی اشاره و تاکید کرد: یکی از مشکلات اساسی و ساختاری، کمبود تجهیزات در بنادر، ناکافی بودن ناوگان کشتیرانی در دریای خزر و نیز تکمیل نشدن قطعه راه آهن رشت -آستارا در مسیر گذرگاه بین‌قاره‌ای شمال-جنوب است.

وی با اشاره به سرعت گرفتن عملیات تکمیل خط آهن رشت - آستارا گفت: در صورت رفع این مشکلات حجم مبادلات اقتصادی ایران با روسیه و اتحادیه اوراسیا به سرعت افزایش خواهد یافت.