به گزارش اکوایران؛ براساس دستورالعمل ستاد تنظیم بازار اخذ عوارض تنها در برگیرنده محصولات معدنی نخواهد بود و عوارض پلکانی شامل محصولات زنجیره ارزش فولاد از سنگ آهن تا شمش فولاد و محصولات پایین دست، محصولات زنجیره پتروشیمی و شیمیایی، شیشه، کلینکر و سیمان و انواع فروآلیاژ می شود.   

رضا محتشمی پور معاون معادن و فرآوری مواد وزارت صنعت، معدن و تجارت در نامه ای به مدیر کل دفتر مقررات صادرات و واردات گمرک اعلام کرده است که با توجه به ابلاغ ستاد تنظیم بازار و به منظور اطمینان از تامین مواد اولیه صنایع کشور با قیمت های رقابتی عوارض صادراتی پلکانی براساس تغییرات قیمت های صادراتی ایران نسبت به قیمت مبنا محاسبه و از ابتدای سال 1401 اعمال شود. براساس نامه محتشمی پور، قیمت مبنا از ابتدای خرداد سال جاری برابر با آخرین قیمت صادراتی فوب ایران منتهی به هفته اول دی ماه 1400 بوده و پس از ابتدای خرداد 1401 توسط ستاد تنظیم بازار تغیین و برای دورهای مشخص ابلاغ خواهد شد.

از سوی دیگر در جدول ابلاغی از سوی معاون معادن و فراوری مواد وزارت صمت عوارض بر «میزان رشد قیمت صادراتی نسبت به قیمت مبنا» از 5 تا بیش از 40 درصد تعیین شده و  «میزان عوارض صادراتی روی قیمت های صادراتی» نیز از 2 تا 22 درصد در نظر گرفته شده است. همچنین نرخ ارز نیز براساس میانگین موزون نیما، حواله بانک مرکزی محاسبه خواهد شد.  

اقدام صورت گرفته با انتقاد از سوی فعالان بخش معدن همراه بود. فعالان این بخش بر این نکته تاکید می کنند که عوارض به کل قیمت این مواد در نظر گرفته شده است این در حالی که این عوارض باید بر مابه التفاوت قیمت ها ( رشد قیمت صورت گرفته در بازار جهانی) تعیین می شد.

از سوی دیگر فعالان این بخش بر این نکته نیز اشاره می کنند که اخذ عوارض صادراتی عملا به معنی توقف صادرات خواهد بود، چرا که قیمت ها در بازار جهانی جوابگو این رشد قیمت نخواهد بود.

معدن