به گزارش اکوایران؛‌ دولت در این راستا «کاهش و تعدیل سود بازرگانی و حقوق گمرکی سایر کالاها»، «انجام محاسبات کما فی السابق تا ابلاغ موارد جدید به گمرک» و «اخذ ضمانت نامه از وارد کنندگان به جای دریافت نقدی» را در دستور کار قرار داد.  چهار اقدامی که برای ممانعت از شوک قیمتی در کالاهای وارداتی است که دولت، ستاد هماهنگی اقتصادی، گمرک و وزارت صمت در دستور کار خود قرار داده ند تا کالاهای وارداتی با افزایش نامتناسب در وجوه مربوط به واردات مواجه نشوند.

کالاهایی که پیش از این با ارز ترجیحی وارد می‌شوند، محدود به هفت قلم شامل گندم، جو، دانه‌های روغنی، روغن خام، ذرت، کنجاله سویا و بخشی از دارو، تجهیزات و ملزومات پزشکی می شدند که با حذف ارز 4200 تومانی زمزمه های افزایش قیمت این کالا در بازار شدت گرفت.

حذف ارز ۴۲۰۰ اواخر اسفند ماه با ۱۹۴ رای مثبت و ۴۲ رای مخالف به تصویب مجلس رسید.

۴ اقدام دولت برای ممانعت از شوک قیمتی

۴ اقدام دولت برای ممانعت از شوک قیمتی کالاهای وارداتی با تغییر نرخ ارز مبنا شامل چه مواردی می شود. به گفته رییس کل گمرک ایران «کاهش و تعدیل  سود بازرگانی و حقوق گمرکی سایر کالاها ، انجام محاسبات  کما فی السابق تا ابلاغ موارد جدید به گمرک و اخذ ضمانت نامه از وارد کنندگان به جای دریافت نقدی» چهار اقدام مهم برای ممانعت از شوک قیمتی در کالاهای وارداتی است که دولت، ستاد هماهنگی اقتصادی، گمرک و وزارت صمت در دستور کار خود قرار دادند تا از افزایش نامتناسب قیمت این کالاها جلوگیری شود.

اما این چهار اقدام شامل چه مواردی می شود؟ براساس دستور العمل پیش بینی شده،  اولین اقدام فارغ از بحث کالاهای اساسی دارو و تجهیزات پزشکی که در قانون بودجه حقوق گمرکی یک درصد برای آنها پیش بینی شده و بعضا معاف از مالیات ارزش افزوده هستند یا حداکثر میزان آن یک درصد است. وزارت صمت در اقدامی جامع نسبت به کاهش سود بازرگانی کلیه کالاهای قابل ورود به تناسب اهمیت آنها در تولید و نیاز کشور و نیز کاهش تعداد طبقات ماخذها اقدام کرده که در هفته آتی به تصویب دولت خواهد رسید .

به گزارش گمرک، علیرضا مقدسی در مورد دومین اقدام گفت: از اقدامات مهم دیگر کاهش چشم گیر حقوق گمرکی سایر کالاها است که  در هفته پیش رو با رویکردی کلی و از طریق ستاد هماهنگی اقتصادی دولت مصوب خواهد شد  تا شاهد افزایش‌های نامتناسب در میزان وجوه متعلق به واردات نباشیم.

رئیس کل گمرک ایران در خصوص سومین اقدام نیز گفت: برای تثبیت در واردات و عدم ایجاد وقفه در تامین نیازهای کشور و حفظ حقوق وارد کنندگان تا انجام اصلاحات لازم و ابلاغ آن به گمرک، انجام محاسبات کما فی السابق انجام می شود.

مقدسی در خصوص چهارمین اقدام افزود: برای  تسهیل تشریفات و تقویت بنیه مالی تولیدکنندگان و واردکنندگان دستورالعمل دریافت ضمانتنامه به گمرکات اجرایی کشور  ابلاغ شده است.