به گزارش اکوایران؛ داده های اعلام شده نشان دهنده آن است که نرخ تورم کالاهای وارداتی (مبتنی بر داده‌ های دلاری) در مقایسه با تورم فصلی تابستان ١٤٠٠ (٨.٧ درصد) بوده که حدود ٣.٤ واحد درصد افزایش داشته است.

تغییرات میانگین شاخص قیمت کالاهای وارداتی یا همان تورم کالاهای وارداتی مبتنی بر داده ‌های ریالی در چهار فصل منتهی به فصل پاییز ١٤٠٠ برابر با ٤٧٨.٣ درصد بوده است که در مقایسه با تورم سالانه ۵۱۳,۸ درصدی این کالاها در تابستان ١٤٠٠ حدود ٣٥.٥ درصد کاهش داشته است.

همچنین تورم سالانه کالاهای وارداتی مبتنی بر داده‌­های دلاری در پاییز امسال برابر با ٥٥.٣ درصد بوده است که در مقایسه با تورم سالانه­‌ی ۵۴,۳ درصدی کالاهای وارداتی در تابستان ١٤٠٠ حدود یک درصد افزایش داشته است. در گروه‌های اصلی طبقه بندی HS نیز کمترین نرخ تورم سالانه در بخش ریالی مربوط به گروه « چوب و اشیاء چوبى، زغال چوب و ...» با ٩.٤ درصد و بیشترین نرخ مربوط به گروه « آلات و دستگاه‌هاى اپتیک، عکاسى، سینماتوگرافى و...» با ٧١٦.٤ درصد بوده است. همچنین بیشترین کاهش مربوط به گروه « پوست خام، چرم، پوست‌هاى نرم و اشیاء ساخته شده از این مواد و...» با منفی 1 درصد است.

وضعیت تورم نقطه به نقطه

از سوی دیگر در فصل پاییز ١٤٠٠، تورم نقطه به نقطه کالاهای وارداتی مبتنی بر داده­‌های ریالی، نسبت به فصل مشابه سال قبل ٤٤٥.٩ درصد است که در مقایسه با تورم نقطه به نقطه ۴۸۵,۴ درصدی این کالاها در تابستان ١٤٠٠ حدود ٣٩.٥ درصد کاهش داشته است. همچنین، تورم نقطه به نقطه این کالاها مبتنی بر داده­‌های دلاری نسبت به فصل مشابه سال قبل ٥٤.٩ درصد است که در مقایسه با تورم نقطه به نقطه ۵۲.۱ درصدی تابستان امسال حدود ٢.٨ درصد افزایش داشته است. در گروه‌های اصلی طبقه بندی HS نیز کمترین نرخ تورم نقطه به نقطه در بخش ریالی مربوط به گروه « چوب و اشیاء چوبى، زغال چوب و ....» با ٩.٦ درصد و بیشترین نرخ مربوط به گروه «آلات و دستگاه‌هاى اپتیک، عکاسى، سینماتوگرافى و ...» با ٦٤٠.٧ درصد بوده است. همچنین بیشترین کاهش مربوط به گروه «‌پوست خام، چرم، پوست‌هاى نرم و اشیاء ساخته شده از این مواد و...» با ٠.٧- درصد بوده است. 

تورم فصلی کالاهای وارداتی

به علاوه در پاییز امسال، تورم فصلی کالاهای وارداتی مبتنی بر داده های ریالی نسبت به فصل قبل، ٤٨.٦ درصد است که در مقایسه با تورم فصلی ۶۳,۷ درصدی تابستان ١٤٠٠ حدود ١٥.١ واحد درصد کاهش داشته است. همچنین، تورم فصلی کالاهای وارداتی مبتنی بر داده‌­های دلاری نسبت به فصل قبل ١٢.١ درصد است که در مقایسه با تورم فصلی ۸.۷ درصدی این کالاها در تابستان امسال، حدود ٣.٤ واحد درصد افزایش داشته است. در گروه‌­های اصلی طبقه بندی HS نیز کمترین نرخ تورم فصلی در بخش ریالی مربوط به گروه «مروارید طبیعی یا پرورده، سنگ‌های گرانبها و... » با یک درصد و بیشترین نرخ مربوط به گروه «فلزات معمولی و مصنوعات آن‌­ها» با ٦٣.٧ درصد بوده است. همچنین بیشترین کاهش مربوط به گروه « محصولات صنایع غذایی، نوشابه‌ها و ...» با منفی ١.١  درصد است.

قیمت کالاهای وارداتی یکی از مهم‌ترین عوامل تأثیرگذار بر میزان مبادلات خارجی کشورها و نیز یکی از عوامل تعیین‌کننده رابطه مبادله است و تغییرات آن­‌ها از اهمیت بالایی برخوردار است. همچنین قیمت این کالاها به طور مستقیم می‌تواند بر هزینه تمام شده تولید داخل نیز اثرگذار باشد.