به گزارش اکوایران؛ آمار اعلام شده از سوی گمرک بندر امام خمینی (ره) در حال حاضر محل دپوی کالای اساسی در کشور محسوب می شود و که از میان مجموع کالای رسوب کرده در گمرکات کشور دومیلیون 100 هزار تن از این کالا در این بندر رسوب کرده است.

به گفته علیرضا مقدسی  ورود کالا در مراحل مختلفی انجام می شود، وقتی که کالا ثبت سفارش و از مبدأ به سمت کشور به عنوان رویه واردات حرکت می کند، در مرحله اول در لنگرگاه، بعد اسکله، تخلیه، بارگیری و در نهایت اظهار کالا صورت می گیرد؛ بعد از اظهار کالا مسئولیت گمرک با اخذ مجوزهای الکترونیکی (برای برخی کالا بین یک تا چند مجوز) شروع می شود.

وی افزود: برای اظهار کالا تشریفات گمرکی انجام می شود ولی ترخیص کالا منوط به اخذ کد رهگیری تخصیص بانک است؛ بر این اساس می توان کار تشریفات گمرکی را انجام داد و برای کاهش ماندگاری کالا یک سری تسهیلات از جمله افزایش سرعت کار و فعالیت شبانه روزی گمرکات درنظر گرفتیم.

رئیس کل گمرک ایران تصریح کرد: ترخیص 90 درصد کالاها را با کد تخصیصی که داده می شود، ترخیص و 10 درصد باقیمانده را بعد از اعلام و ابلاغ بانک ترخیص می کنیم، امیدوارم که امورات و تشریفات این 10 درصد هم سریعتر انجام و کالاها را ترخیص کنیم.

مقدسی با اشاره به اینکه اصلاح و ویرایش ثبت سفارش یکی دیگر از دلایلی است که منجر به مانگاری کالا می شود، ادامه داد: ممکن است پس از اظهار و پس از بررسی که روی محموله ها می شود، کالاها به دلیل تغییر در ردیف تعرفه نیازمند ویرایش اطلاعات داشته باشند.

وی عنوان کرد: هدف از بازدید امروز این بود که در خصوص ماندگاری کالا بتوانیم اقدامات و راهکارهایی را درنظر بگیریم که ماندگاری کالا از لحاظ زمان سنجی موجود کاهش پیدا کند.