به گزارش اکوایران؛ براساس آخرین پایش‌های صورت گرفته در حال حاضر ۱۲ هزار و ۶۷ واحد در داخل و خارج شهرک‌ها و نواحی صنعتی راکد هستند که ۶ هزار و ۸۱۴ واحد در داخل شهرک‌ها واقع شده‌اند. به گفته علی رسولیان رئیس سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران از مجموع واحدهای یاد شده، ۶۲ درصد آن‌ها امکان راه‌ اندازی مجدد دارند، ۵۷ درصد آن‌ها برای راه‌ اندازی مجدد اعلام آمادگی کرده و ۵۰ درصد آن‌ها نیازمند عارضه‌یابی دقیق هستند. با این شرایط و براساس آمار اعلام شده از سوی رئیس سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران هزار و ۷۱۷ واحد راکد در شهرک‌ها و نواحی صنعتی کشور تاکنون در کشور فعال شده اند.

بازپس گیری زمین های از سوداگران

اما سوداگری و سواستفاده از زمین های واگذار شده در شهرک های صنعتی یکی دیگر از معضلات موجود در کشور محسوب می شود،‌ بطوریکه پیش از طرح بازپس‌گیری این زمین ها در دستور کار قرار گرفته بود اما چندان مورد توجه نبود. در این خصوص رئیس سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران در جمع خبرنگاران گفت: بنا داریم زمین را از کسانی که بنای ساخت و ساز در شهرک‌ها و نواحی صنعتی را ندارند پس بگیریم که در این باره امسال برای ۵۴۶ قرارداد در محاکم قضایی حکم آزادسازی دریافت کردیم که از این طریق ۳۵۵ هکتار بازپس گرفته شد، ضمن این که دارندگان ۳۳۴ قرارداد در مراحل داوری انصراف دادند که به واسطه آن ۴۲۲ هکتار دیگر نیز بازپس گرفته شد به این ترتیب ۷۷۰ هکتار را در ابطال و انصراف ۸۸۰ قرارداد بازپس گرفتیم.

به گفته رئیس سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران،  در حال حاضر ۸۳۲ شهرک و ناحیه صنعتی فعال در کشور داریم که از این میزان تعداد شهرک‌های صنعتی ۵۰۱، نواحی صنعتی ۳۲۷ و ۴ منطقه هم ویژه اقتصادی است.

وی با بیان این که امسال هفت هزار هکتار به شهرک‌ها و نواحی صنعتی کشور اضافه کردیم گفت: البته رویکرد حمایت از ایجاد شهرک‌های صنعتی خصوصی را نیز در پیش گرفتیم که در این باره برای ۹۷ شهرک خصوصی پروانه تاسیس صادر کردیم از این میزان ۶۴ شهرک پروانه بهره‌برداری گرفتند و در حال فعالیت هستند بقیه نیز در حال احداث است.

به گفته رسولیان، در حال حاضر ۴۸ هزار و ۵۳۵ واحد صنعتی و تولیدی در شهرک‌ها و نواحی صنعتی فعال هستند که از این میزان ۴۲ درصد واحد‌های خرد با حداکثر ۱۰ نفر کارگر، ۵۱ درصد واحد‌های کوچک دارای ۱۰ تا ۵۰ نفر کارگر، ۵ درصد واحد‌های متوسط دارای ۵۰ تا ۱۰۰ نفر کارگر و دو درصد هم واحد‌های بزرگ هستند که نیروی انسانی آن‌ها بیش از صد نفر است.

وی همچنین افزود: شورای پول و اعتبار مصوبه‌ای برای واحد‌های تملک شده توسط بانک‌ها داشت که مالکان این واحد‌ها بتوانند با ۱۰ درصد پیش پرداخت و مابقی با اقساط پنج ساله این واحد‌ها را احیا کنند.

صادرات 3 میلیارد دلاری

اما صادرات صنایع کوچک مستقر در شهرک‌ها و نواحی صنعتی در سال جاری چه میزان بوده است؟ به گفته رئیس سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران میزان صادرات صنایع کوچک مستقر در شهرک‌ها و نواحی صنعتی در ۱۰ ماهه امسال حدود سه میلیارد دلار بوده  که عمده آن‌ها در زمینه مواد غذایی، خشکبار، کیف و کفش، پوشاک، صنایع فلزی، کانی‌های غیرفلزی، شیمیایی و لوازم خانگی بوده است.