به گزارش اکوایران؛ بهره‌گیری از ظرفیت ابزارهای جدید مانند رمزارزها در توسعه صادرات غیرنفتی به ویژه برای مقابله با محدودیت‌های ناشی از تحریم موضوعی است که چندی است در دستور کار متولیان امر قرار گرفته است. به نظر فعالان اقتصادی این ابزار می‌تواند در راستای تسهیل تجارت مورد استفاده قرار گیرد.

براساس آیین نامه تدوین شده برای استفاده از رمزارزها قرار است به‌کارگیری رمزارزها در چند گام و به صورت آزمایشی به زودی به اجرا درآید. در حوزه واردات در گام اول قرار است کسانی که خودشان به صورت قانونی ماین رمزارز انجام داده‌اند بتوانند با استفاده از «رمزارز خود» شروع به واردات کنند.

در این خصوص احمد صالحی مشاور رئیس مرکز توسعه تجارت وزارت صنعت با اشاره به اینکه احراز کیف پول و یا اینکه آیا رمز ارز تولیدی خود واردکننده است و یا مبادله‌ای است و سوالاتی از این دست همه قابل اثبات و پیگیری هستند.

بر اساس این آیین‌نامه در گام دوم امکان استفاده از «رمز ارز غیر» نیز در سامانه فراهم خواهد شد. یعنی تولیدکننده مجازی که رمز ارز را ماین کرده در سامانه عرضه می‌کند و واردکننده با تخصیص این ارز واردات خود را انجام می‌دهد. در فاز سوم هم واردات با استفاده از رمزارز حاصل از صادرات در این آیین‌نامه دیده شده است. به این منظور چیزی شبیه به سامانه نیما تعریف شده که در آن صادرکننده با عرضه ارز خود در این سامانه رفع تعهد ارزی می‌کند و واردکننده هم میزان ارز مورد نیاز خود را تخصیص گرفته و واردات خود را انجام می‌دهد.

بنابراین رفع تعهد ارزی از طریق رمزارزها در گام سوم اجرایی خواهد شد. به این شکل که فرد در قبال صادرات خود رمز ارز دریافت می‌کند. او باید رمزارز را یا در یک صرافی اکس چینج داخل ایران یا خارج از ایران تبدیل به ارز فیات کند و با یکی از روش‌های مجاز (یا واردات در برابر صادرات یا به شکل ریالی یا عرضه در سامانه نیما) تعهد ارزی خود را رفع کند.

 دیگر صالحی همچنین به اتاق ایران گفت: در حال حاضر فرآیند کار این‌گونه است که وقتی متقاضی در سامانه می‌خواهد رمز ارز دریافت کند باید حساب واسطی وجود داشته باشد که این حساب واسط می‌تواند حاکمیت باشد. در این شرایط فرد متقاضی ریال خود را واریز می‌کند تا رمز ارز دریافت کند. بعدازاینکه رمزارز به کیف پول فرد رفت سامانه آن ریال را به حساب مالک رمز ارز واریز می‌کند. اما اگر ریال فرد متقاضی رمزپول باشد این می‌تواند به شکل هوشمند و خودکار به آسانی انجام شود. یعنی فرد ریال دیجیتال به حساب قرارداد هوشمند واریز می‌کند کسی هم که قصد فروش رمزارز دارد رمز ارز را به حساب قرارداد هوشمند واریز می‌کند. پس از آن خود قرارداد ریال را به او و رمز ارز را به فرد مقابل خواهد داد.