به گزارش اکوایران؛ جدیدترین گزارش منتشر شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت از وضعیت تولیدات محصولات منتخب صنعتی در 9 ماه منتهی به آذر 1400 نشان دهنده آن است نسبت به مدت مشابه سال قبل از میان 25 محصول منتخب صنعتی 18 محصول رشد تولید و 7 محصول نیز افت تولید داشته اند. روندی که نشان دهنده آن است که تولید محصولات صنعتی رونق گرفته اند.

براساس داده‌های به‌دست‌آمده از بنگاه‌های بخش صنعت، شاخص مدیران خرید صنعت در آذرماه عدد ۵۶,۵۳ به‌دست‌آمده است. به اعتقاد اکثر فعالان بخش صنعت، نرخ رشد فعالیت‌ها اندکی کمتر از ماه قبل است. در آذرماه همه زیرشاخص‌های اصلی شاخص صنعت، عدد بالای ۵۰ را به ثبت رسانده‌اند و شاخص کل صنعت در اکثر رشته فعالیت‌ها به‌ جز «صنایع فرآورده‌های نفت و گاز»، «صنایع پوشاک و چرم»، بالای ۵۰ بوده و همچنین در «صنایع لاستیک و پلاستیک» و «صنایع غذایی» نیز عدد شاخص ۵۰ بوده است.

در جریان استخراج شاخص مدیران خرید، اگر عدد شاخص بیش از ۵۰ باشد، نشان دهنده این است که اقتصاد به سمت توسعه در حرکت است. اما اگر هر رقمی کمتر از ۵۰ باشد، به معنی قرار گرفتن اقتصاد در مسیر انقباض و رکود است. با این شرایط می توان گفت در مهرماه 1400 شاخص اقتصاد کل در مسیر توسعه قرار دارد و از حالت رکود و انقباض خارج شده است.

 رصد داده های اعلام شده از سوی وزارت صمت نشان دهنده آن است که بیشترین رشد تولید در مدت زمان مورد بررسی به «کامیون، کامیونت و کشنده»، «روغن ساخته شده نباتی»، «چرم»، «ماشین لباسشویی» و «اتوبوس،مینی بوس و ون» اختصاص داشته است.

از سوی دیگر براساس داده‌های اعلام شده می‌توان گفت « الیاف اکریلیک»، «الکتروموتور»، و «نخ سیستم پنبه‌ای و ترکیبی الیاف مصنوعی»، «پودرشوینده» و «فیبر» مدت زمان مورد بررسی را با افت تولید سپری کرده‌اند.

وضعیت تولیدات صنعتی

رصد داده های اعلام شده از سوی وزارت صمت نشان دهنده آن است که بیشترین رشد تولید در مدت زمان مورد بررسی به «کامیون، کامیونت و کشنده»، «روغن ساخته شده نباتی»، «چرم»، «ماشین لباسشویی» و «اتوبوس،مینی بوس و ون» اختصاص داشته است.

 براساس داده های اعلام شده از سوی وزارت صمت می توان گفت تولید « کامیون، کامیونت و کشنده» نسبت به مدت مشابه سال قبل بیشترین رشد را داشته، بطوریکه برای این گروه رشد 75.3 درصدی ثبت شده است. مجموع تولید «کامیون، کامیونت و کشنده» در مدت زمان مورد بررسی برابر با 7هزار و 612دستگاه بوده این در حالی که در مدت زمان مشابه سال قبل 4 هزار و 342 دستگاه کامیون، کامیونت و کشنده در کشور تولید شده بود.

«روغن ساخته شده نباتی» نیز در این مدت رشدی 38.7 درصدی داشته است. براساس داده های اعلام شده در مدت زمان مورد بررسی در مجموع یک میلیون و 522 هزار و 300 تن روغن ساخته شده نباتی در کشور تولید شده است.

داده های اعلام شده حکایت از آن دارد که «چرم» تولیدی کشور در مدت زمان مورد بررسی رشدی 33.3 درصدی داشته است. مجموع چرم تولیدی در کشور برابر با 38 میلیون و 900 تن بوده است.

«ماشین لباس شویی» تولیدی در کشور نیز در این مدت برابر با یک میلیون و 56 هزار و 700 دستگاه بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل رشدی 26.1 درصد داشته است.

 محصولات صنعتی با بیشترین افت

ازسوی دیگر، با رصد داده‌‌های اعلام شده می‌‌توان گفت در دوره زمانی مورد بررسی بیشترین افت تولید به « الیاف اکریلیک»، «الکتروموتور»، «نخ سیستم پنبه ای و ترکیبی الیاف مصنوعی»، «پودرشوینده» و «فیبر» تعلق داشته است. از سوی دیگر در این مدت الیاف اکریلیک تولیدی در این مدت افتی 69.3 داشته و الکتروموتور تولید شده نیز در این مدت افتی 16.6 درصدی را ثبت کرده است. نخ سیستم پنبه ای و ترکیبی الیاف مصنوعی نیز در این مدت افت 15.8 درصدی را ثبت کرده است. همچنین در این مدت  پودرشوینده با افت 15.1 درصدی و فیبر با افت 7.9 درصدی بیشترین افت تولید را داشته اند.