به گزارش اکوایران؛ رییس کل گمرک ایران امروز در اولین نشست با فعالان اقتصادی در اتاق بازرگانی ایران با اعلام اینکه وجود لایه های مختلف نظارتی در تجارت خارجی موجب شده تا سرمایه گذاری خارجی در کشور لطمه ببیند گفت: تجارت خارجی باید به گونه ای باشد که سرمایه گذار بتواند با خیال راحت اقدام به سرمایه ای گذاری در کشور کند، اما روند بروکراسی اداری موجود در کشور ما بگونه ای است که سرمایه گذاران خارجی تمایلی برای سرمایه گذاری از خود نشان نمی دهند و آنچه مسلم است این روند به ضرر تجارت خارجی کشور خواهد بود.  

علیرضا مقدسی رییس کل گمرک ایران در نشست امروز خود با فعالان اقتصادی در اتاق بازرگانی ایران با انتقاد از حجم زیاد بروکراسی در کشور افزود: رویه‌های زیادی وجود دارد که کار گمرک را سخت می‌کند و برای بهبود این مشکل اتاق بازرگانی می‌تواند در بسیاری از موارد در این مورد کمک کند.

گمرک سومین منبع درآمدی کشور

از سوی دیگر رییس گمرک با اشاره به اینکه گمرک سومین منبع درآمد کشور برای تامین بودجه محسوب می شود عنوان کرد: یکی از وظایف گمرک ایران برخلاف سایر گمرکات دنیا درآمدزایی است، این به معنی این است که گمرک سومین منبع درآمد کشور برای تامین بودجه محسوب می شود. این در حالی که کشورهای دیگر یا این تمرکز در درآمدزایی را ندارند و یا اینکه گمرک سهم پررنگی در درآمدزایی آنها ندارد.  

به گفته مقدسی، هر سال یک سقف اخذ درآمد برای گمرک تعیین می شود و براساس این سقف گمرک این درآمد را از شکم انواع ردیف های تعرفه استخراج می کند، اما نکته اینجاست که سقف درآمدی پیش بینی شده برای گمرک به دلیل مصوباتی که در طول سال مصوب می شود غالبا محقق نمی شود. بطور مثال برای سال آینده پیش بینی واردات خودرو شده و درآمدزایی قابل توجهی از این ردیف نیز در نظر گرفته شده است که با توجه به ممنوعیت ورود خودرو به کشور این بخش از درآمد پیش بینی شده حذف می شود، از سوی دیگر حقوق ورودی برای واردات خودرو و موبایل بیشتر از 600 دلار در نظر گرفته شده که درآمد این بخش نیز با توجه ممنوعیت حذف می‌شود؛ با این شرایط سقف درآمدی برای گمرک محقق نمی شود. مصداق ذکر شده از سوی رییس گمرک در حالی است که هم اکنون تلفن همراه با این نرخ در بازار در مدل و برنده های مختلف خرید و فروش می شود، در این خصوص یک منبع موثق هم با بیان اینکه واردات موبایل ممنوع نبوده به این نکته اشاره کرد که تاکنون ممنوعیت از سوی وزارت صمت برای واردات این مدل موبایل ها اعلام نشده است. 

آیا ارز 4200 تومانی حذف می شود؟

رییس گمرک در ادامه به برخی پرسش های فعالان بخش خصوص پاسخ داد. وی در در مورد حذف ارز 4200 تومانی عنوان کرد: تقریبا 25 قلم کالای ضروری و اساسی وجود دارد که 800 ردیف عرفه دارند. قرار است وزارت صمت به این تعرفه ها برای کاهش هزینه اولویت بدهد که اگر دلار 4200 تومانی را بردارند بتوانند قیمت ها را مدیریت کنند.  

رئیس کل گمرک در پاسخ به خواسته فعالان اقتصادی مبنی بر نصب ایکس‌ری در گمرکات نیز عنوان کرد: هر ایکس‌ری حدود 80 میلیارد تومان است که پشتیبانی آنها هم هزینه دارد.ما 160 گمرک داریم و برخی توجیح تجاری ندارد. هیچ کشوری به این اندازه مرز خروج و ورود ندارد. به همین دلیل نمی توانیم ایکس ری برای همه  آنها بگذاریم پیشنهاد می دهیم که بخش خصوصی در این باره وارد میدان شود.

ارزش بسیاری از کالاها بازنگری نشده

فرود عسگری، سرپرست معاونت فنی گمرک نیز در این جلسه عنوان کرد: یکی از چالش‌های ما موضوع ارزش است. در مورد ارزش بسیاری از کالاها بازنگری نشده که باید انجام شود. گمرکات ما باید اختیار بیشتری در مورد ارزش‌گذاری داشته باشند تا پرونده کمتری تشکیل شود.

وی افزود: در مورد مهلت دو ماهه توفق کالا، در یک دوگانه قرار گرفته‌ایم؛ از یک طرف موضوع رسوب کالا مطرح است و از سوی دیگر گفته می‌شود 2 ماه زمان کمی برای کالاها است. زمانی که به خاطر کمبود این زمان مشکل ایجاد می‌شود، مکاتباتی با سازمان املاک تملیکی باید انجام شود که 2.5 درصد از ارزش را دریافت می‌کنند که گاهاً رقم بسیار زیادی می‌شود.