به گزارش اکوایران، شاخص کل بورس در هفته گذشته روند نزولی داشت و تا سطح یک میلیون و 334 هزار واحد پائین آمد.  

در اولین روز هفته شاخص کل 751 واحد افت کرد و روز یکشنبه ریزش شدید 25 هزار و 680 واحدی داشت. روز دوشنبه شاخص 4 هزار و 180 واحد پائین آمد اما روز سه‌شنبه شاخص کل اندکی رشد کرد و با افزایش هزار و 927 واحدی مواجه شد. در آخرین روز کاری هفته اخیر شاخص 420 واحد پائین آمد و به طور کلی بورس هفته‌ای نزولی را پشت سر گذاشت. آیا این روند تداوم خواهد داشت؟ عوامل بنیادی و غیربنیادی تاثیرگذار بر بازار سهام چه پیامی به سهام‌داران می‌دهند؟

بورس

بازدهی منفی بورس

شاخص کل در آخرین روز کاری هفته نسبت به آخرین روز معاملاتی هفته قبل 28 هزار و 812 واحد پائین‌تر ایستاد و بازدهی هفته  شاخص بورس منفی 2.1 درصد شد.

همانند شاخص کل، در هفته اخیر شاخص کل هم‌وزن نیز نزول کرد. در 3 روز ابتدایی هفته شاخص هم‌وزن 3 روز پیاپی صعودی را پشت سر گذاشت اما در دو روز بعدی رشد کرد. روز سه‌شنبه هزار و 2858 واحد و روز چهارشنبه 357 واحد رشد کرد تا در پایان هفته نسبت به هفته پیشین 5 هزار و 702 واحد پائین‌تر ایستاد و به رقم 353 هزار و 770 واحد برسد و بازدهی منفی 1.6 درصدی را ثبت کرد.

پیش بینی بورس

پیش بینی بورس هفته

در هفته اخیر، تعداد روزهای نزولی بازار –نسبت به هفته‌های قبل- بیشتر شد هر چند که از شدت ریزش بازار کاسته شد. با افزایش احتمال احیای برجام و مخابره اخبار مثبت از وین، قیمت سهم‌های ریالی بازار سهام مانند گروه‌های خودرویی و بانکی رشد کرد و این دو گروه بیشترین معاملات بازار را نیز به خود اختصاص دادند.

در تمام روزهای این هفته سهام خودرو (شرکت ایران خودرو) صدرنشین جدول حجم معاملات بود و در 4 روز ابتدایی هفته نماد خودرو بیشترین ارزش معاملات بازار را داشت.  پس از خودرو، نمادهای خساپا (سایپا)، خگستر (شرکت گسترش سرمایه گذاری ایران خودرو) و خپارس (پارس خودرو) در رتبه‌های بعدی بیشترین حجم معاملات بازار قرار گرفتند تا هفته‌ای تماما خودرویی را پشت سر بگذاریم. وبملت، وبصادر و وتجارت نیز از جمله نمادهای بانکی بودند که پس از نمادهای خودرویی، بیشترین ارزش معاملات و بیشترین حجم معاملات هفته را داشتند.

با این که شاخص در هفته اول دی ماه تا سطح یک میلیون و 400 هزار واحد بالا رفته بود، در دو هفته اخیر از نیمه کانال 1.3 میلیونی نیز پائین‌تر آمد و حالا در سطح یک میلیون و 334 هزار واحد قرار گرفته است.

روند خروج نقدینگی حقیقی نیز ادامه یافت و روز چهارشنبه رکورد پانزدهمین روز متوالی ثبت شد. در مجموع کل هفته هزار و 321 میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد و میانگین روزانه خروج  پول حقیقی  264 میلیارد تومان بود که نسبت به هفته پیشین افت 17 درصدی داشته است. در 15 روز اخیر 4 هزار و 351 میلیارد تومان نقدینگی حقیقی از بازار سهام خارج شده که میانگین روزانه آن 290 میلیارد تومان است.

در پایان هفته معاملات بازار برای یازدهمین روز متوالی با مازاد عرضه بسته شد. روز چهارشنبه ارزش صف‌های فروش پایانی بازار 91 میلیارد تومان شد که 31 میلیارد تومان بیشتر از صف‌های خرید بود.

روندهای درونی بازار به سهامداران و معامله‌گران سیگنال نزولی می‌دهند. روز چهارشنبه با وجود رشد قیمت جهانی کامودیتی‌ها بسیاری از نمادهای گروه‌های فلزات اساسی و محصولات شیمیایی افت قیمت داشتند. در چنین شرایطی چشم امید معامله‌گران به اخبار آتی است. هفته پیش رو هفتهه پر خبری برای بورسی‌هاست. گزارش‌های دوره‌ای 9 ماهه شرکت‌ها رفته رفته منتشر خواهد شد و باید ببینیم که بازار به این گزارش‌ها چه واکنشی نشان خواهد داد. برخی از تحلیل‌گران معتقدند که حساسیت بازار به گزارش‌های مالی کم شده و روندهای کلان اقتصاد ایران و چشم انداز تحریم‌ها برای معامله‌گران و فعالان اقتصادی اهمیت بیشتری دارد. در مقابل برخی دیگر از تحلیل‌گران معتقدند که در تحلیل نهایی ارزش بازاری شرکت‌ها به سمت ارزش ذاتی آن‌ها میل خواهد کرد و تغییرات قیمت سهام شرکت‌هایی که سودآور بوده‌اند نمی‌تواند در بلندمدت نزولی باشد.

 شرایط بازار در ماه‌های اخیر نشان داده که تصمیمات دولت و ریسک‌های آن بیش از هر عامل دیگری بر بورس تأثیر داشته است. تداوم خروج پول حقیقی یکی از نشانه‌های بی‌اعتمادی سهام‌داران به بازار است. فرار سرمایه از بازار سهام و کوچ آن به بازارهای دیگر حتی در روزهای رشد شاخص هم تداوم داشته است. بورس برای رشد به جذب نقدینگی نیاز دارد و سهامداران حقیقی در صورتی به سرمایه‌گذاری در بورس اقدام می‌کنند که انتظارات مثبتی پیدا کنند. 

در چنین شرایطی احیای برجام، آزادسازی بخشی از درآمد دولت و لغو برخی از تحریم‌ها می‌تواند تا حدودی انتظارات معامله‌گران را مثبت کند. بنابراین در هفته پیش رو نگاه بورسی‌ها به اخبار سیاسی، اخبار گزارش‌های میان‌دوره‌ای و همچنین اخبار مربوط به بودجه سال آینده خواهد بود.

رویدادهای بورسی فردا شنبه 25 دی 1400 / سهامداران فارس به مجمع می‌روند

پیش بینی بورس