به گزارش اکوایران، نزدک در هفته ابتدایی سال 2021 بزرگترین درصد ریزش هفتگی خود از فوریه 2021 را به ثبت رساند؛ این ریزش منجر به کاهش در شاخص‌های اصلی بازار سهام ایالات متحده آمریکا شد  در این هفته شاخص داو افت 0.3 درصدی، شاخص S&P کاهش 1.9 درصدی و شاخص نزدک نیز با سقوط 4.5 درصدی روبرو شد.

قرمز شدن بازارها با احتمال تهاجمی شدن تصمیمات فدرال رزرو

گزارش اشتغال ایالات متحده آمریکا برای ماه دسامبر نیز در هفته گذشته منتشر شد که این گزارش مطابق با انتظارات نبود. در حالی که برآورد می‌شد در این ماه برابر 426 هزار شغل جدید به وجود آید، تنها 199 هزار شغل در بخش غیرکشاورزی به وجود آمد. با این وجود نرخ بیکاری در این کشور رو به کاهش گذاشت و به 3.9 درصد رسید. داده‌های روز جمعه وزارت کار ایالات متحده نشان داد که بازار کار این کشور به حداکثر اشتغال نزدیک شده است.

اگرچه میزان اشتغالزایی در ماه دسامبر مطابق انتظارات نبود، اما همچنان وضعیت بیکاری در ایالات‌متحده آمریکا مناسب بوده و این موضوع باعث می‌شود تا خدشه‌ای در شدت گرفتن سیاست انقباضی از سوی فدرال رزرو به وجود نیاید. بنابراین قوی شدن احتمال شدت گرفتن سیاست‌های انقباضی از سوی فدرال رزرو عقبگرد بازارهای سهام را درپی داشت.

به گزارش رویترز در هفته گذشته بازدهی اوراق 10 ساله خزانه‌داری ایالات متحده آمریکا نیز در هفته گذشته به 1.8 درصد رسید که این رقم بیشترین میزان بازدهی اوراق خزانه در ایالات متحده پس از ژانویه 2020 بود. رشد بازدهی اوراق خزانه‌داری عامل دیگر موثر برای خروج سرمایه‌گذاران از بازارهای سهام در هفته ابتدایی سال 2022 بود. 

مایکل آرون، استراتژیست ارشد سرمایه‌گذاری در State Street Global Advisors در بوستون گفت: سرمایه‌گذاران نگران هستند که تصمیمات فدرال رزرو تهاجمی‌تر از حد انتظار باشد و این موضوع دلیل سقوط بازارهای سهام است.

سایه سنگین امیکرون بر بازارهای مالی

ویروس امیکرون همچنان در حال جولان در دنیا است و هز ار چندگاهی اخباری مبنی بر خطرناک بودن این سویه جدید منتشر می‌شود. این اخبار با ایجاد واهمه در بازارهای مالی به قرمزپوشی بازارهای سهام در دنیا منجر می‌شود.