نشریه پلتس شاخص سنگ‌آهن 62 درصد را در روز سه‌شنبه چهارم ژانویه 2022 برابر 122 دلار و 90 سنت ارزیابی کرد؛ این نرخ نسبت به بهای آن در روز 3 ژانویه رشدی 3.4 دلاری داشت. بهای سنگ‌آهن فاین عیار 62 درصد استرالیا تحویل بنادر شمالی چین در روز پایانی سال 2021 به  119 دلار به ازای هر تن رسیده بود و به این ترتیب ظرف 2 روز ابتدایی بازگشایی بازارها در سال 2022 این محصول با رشد قیمتی 3.3 درصدی روبرو شد.

به گفته منابع پلتس تقاضا برای محصولات تمام شده فولادی در بازار داخلی چین رو به افزایش گذاشته و این موضوع از رشد بهای سنگ‌آهن در بازار داخلی این کشور حمایت می‌کند. در حال حاضر حاشیه سود (مارجین) تولید و فروش هر تن میلگرد در بازار داخلی چین به حدود 455 یوآن و حاشیه سود هر تن کویل نورد گرم به 565 یوآن به ازای هر تن است که این رقم نسبت به حاشیه سود این واحدها در هفته گذشته تغییر نکرده است.

رشد 4.8 درصدی صادرات محموله‌های صادراتی سنگ‌آهن

میزان صادرات سنگ‌آهن دریایی از سوی بزرگترین تولیدکنندگان معدنی این محصول در هفته آغازین از 26 دسامبر و منتهی به اول ژانویه نسبت به هفته‌های قبل جهش 4.8 درصدی داشت. به این ترتیب انتظار می‌رود که بر میزان تحویل سنگ‌آهن به بنادر مقصد در هفته‌های ابتدایی ژانویه 2022 افزوده شود که این موضوع پتانسیل کاهش بهای سنگ‌آهن با توجه با رشد عرضه را دارد.

میزان مجموع محموله‌های صادراتی شرکت‌های ریوتینتو، بی‌اچ‌پی، واله، FMG، روی هیل و محصول ارسال شده از بندر سالدانها در جنوب آفریقا به 26 میلیون و 100 هزار تن در هفته منتهی به اول ژانویه 2022 رسید که این رقم نسبت به حجم محموله‌های ارسالی در هفته قبل افزایش 4.8 درصدی داشت.در این میان از میزان صادرات سنگ‌آهن از سوی بی‌اچ‌پی و بندر سالدانها کاسته شده اما رشد محسوس محموله‌های صادراتی دیگر شرکت‌ها به افزایش 2 میلیون تنی حجم سنگ‌آهن ارسالی منجر شده است.

در شرایطی که رشد تقاضا برای سنگ‌آهن از سوی فولادسازان چینی سیگنالی در جهت رشد قیمتی این محصول به‌شمار می‌رود، افزایش عرضه پتانسیل تعدیل نرخ این محصول در بازارهای جهانی را دارد.

01