به گزارش اکوایران بهای ذرت در بازار ایالات متحده آمریکا ظرف سال 2021 صعودی قابل ملاحظه داشت و قیمت‌ها در روزهای پایانی سال 2021 رشد نقطه‌ای 45 درصدی نسبت به زمان مشابه در سال 2020 داشتند. در این شرایط داده‌های بنیادی از حفظ قیمت‌ها در سطوح فعلی برای سال 2022 حکایت دارد.

کاهش عرضه،  تقاضای فزاینده برای اتانول و صادرات قوی از جهش قیمت ذرت ظرف سال 2021 حمایت کرد و به نظر می‌رسد که این سیگنال‌های افزایشی در سال 2022 نیز بر بازار اثرگذار باشد و از رشد قیمتی در این بخش حمایت کند. در حالی فصل برداشت ذرت در بزرگترین تولیدکننده این محصول در جهان به پایان می‌رسد که تقاضای مداوم برای ذرت و رشد بهای کود از تثبیت قیمت‌ها در اوج حمایت می‌کند.

ذرت خوراک اولیه اتانول در ایالات‌متحده است و نزدیک به 40 درصد تولید ذرت این کشور توسط صنعت اتانول مصرف می‌شود. تقاضای بالا برای اتانول به‌خصوص در دوران شیوع کرونا به اوج‌گیری بهای ذرت در سال 2021 منجر شد.

کاهش تمایل کشاورزان به ذرت

بهای کودهای شیمایی ظرف سال 2021 و به‌خصوص در نیمه دوم این سال صعودی قابل ملاحظه داشت. این رشد قیمتی به علت افزایش هزینه تمام شده تولید کودهای شیمیایی در سال گذشته و با صعود نرخ انرژی رقم خورد؛ به‌نحوی که قیمت برخی کودهای شیمایی بیش از 2 برابر شد. عموما استفاده از کود در تولید ذرت جایگاه ویژه‌ای دارد به‌نحوی که از ذرت به‌عنوان کود فشرده یاد می‌کنند. افزایش بهای کود به طور مستقیم به هزینه‌های بالاتر برای کشاورزان منجر می‌شود وحتی می‌تواند در نوع محصول انتخابی در کاشت نیز اثرگذار شود.

02

به گزارش S&P Global Platts ، صعود نرخ کودهای شیمیایی می‌تواند باعث تغییر کشت 3 میلیون هکتار از مزارع ذرت به سویا در ایالات متحده آمریکا شود. تولید سویا نیاز به کود شیمیایی کمتری دارد و اوج‌گیری بهای کودهای شیمیایی تمایل کشاورزان به کشت سویا را نسبت به ذرت افزایش می‌دهد.

با این وجود برخی تحلیلگران دیدگاهی متفاوت داشته و بر این باورند که اگرچه بهای گاز طبیعی می‌تواند عاملی در حرکت رو به جلو بهای کود شیمایی باشد، نرخ نیتروژن (آمونیاک) نیز در این زمینه اثرگذار است و افت بهای این محصول ظرف هفته‌های اخیر می‌تواند تا حدی به تعدیل بهای کودهای شیمیایی منجر شود.

در این شرایط IHS Markit در به‌روزرسانی ماه اکتبر گفت: انتظار می‌رود بهای محصولات کشاورزی که کود شیمایی در هزینه تولید آن‌ها سهم بالایی دارد، به میزانی زیاد باشد که تولید این محصولات صرفه اقتصادی داشته باشد و کشاورزان به فکر تغییر نوع کشت نروند.