به گزارش اکوایران بهای سنگ‌آهن فاین 62 درصد استرالیا تحویل بنادر شمالی چین در روز سه‌شنبه 28 دسامبر به 117 دلار و 70 سنت سقوط کرد. استمرار روند کاهش تولید فولاد در چین، باعث شد تا تقاضا برای سنگ‌آهن نیز افت محسوسی داشته باشد و این موضوع کاهش نرخ سنگ‌آهن در بازارهای آسیایی را درپی داشت. در عین حال تضعیف نرخ شمش و محصولات فولادی در چین از حاشیه سود فولادسازان کاسته و این موضوع نیز زمینه افت نرخ سنگ‌آهن در هفته جاری را فراهم کرد.

احتمال افزایش محدودیت در تولید فولاد چین با هدف کاهش آلاینده‌های کربنی و بهبود شاخص هوا موضوع دیگری است که زمینه تضعیف نرخ سنگ‌آهن در بازارهای چین را ظرف روزهای اخیر فراهم کرده است. گفته می‌شود محدودیت‌های جدیدی برای تولید فولاد چین در تانگشان به‌عنوان قطب اصلی فولادسازی چین در حال ایجاد است که این موضوع با کاهش تقاضا زمینه عقبگرد قیمتی در بخش سنگ‌آهن را فراهم می‌کند.

محدودیت‌های اعمالی تنها شامل حال فولادسازان نمی‌شود و بخشی دیگر از صنایع از جمله واحدهای سیمانی که فعالیت آن‌ها آلایندگی زیادی را به همراه دارد نیز مشمول این محدودیت‌ها می‌شوند. در کنار این موارد ظرف این بازه زمانی برخی نیروگاه‌های برق تانگشان نیز موظف به کاهش 50 درصدی تولید فولاد شده‌اند. این موضوع با افت برق تولیدی می‌تواند زمینه کاهش فعالیت واحدهای صنعتی چین را فراهم کند.

محدودیت دیگر وضع شده در این استان برای تحقق استاندارد هوا شامل ممنوعیت تردد کامیون‌های دیزلی سنگین می‌شود که با توقف جابه‌جایی مواد اولیه و محصول زمینه کاهش فعالیت صنعتی را فراهم می‌کند. در عین حال این ممنوعیت به کاشه خرید سنگ‌آهن نیز منجر شده و از این منظر فشار کاهشی بیشتری بر قیمت به وجود می‌آورد.

در کنار موارد بیان شده ظرف هفته‌های اخیر بر میزان فروش سنگ‌آهن وارداتی چین افزوده شده بود و همین موضوع نیز از مهم‌ترین دلایل صعود نرخ این محصول تا مرز 130 دلاری شدن بود؛ در این شرایط کاهش تقاضا پس از چند هفته خریدهای قابل ملاحظه امری طبیعی تلقی می‌شود.