رونق به معاملات آلومینیوم در بورس فلزات لندن ظرف روزهای پایانی هفته منتهی به تعطیلات کریسمس بازگشت؛ به‌نحوی که بهای هر تن آلومینیوم در فروش نقدی و تحویل فوری به 2 هزار و 818 دلار به ازای هر تن در روز پنج‌شنبه 23 دسامبر صعود کرد. در این شرایط این فلز در معاملات فروش 3 ماهه به قیمت 2 هزار و 830 دلار به‌ازای هر تن صعود کرد و به این ترتیب در فاز کونتانگو قرار گرفت که این موضوع بیانگر ذهنیت اهالی این بازار از رشد قیمتی آن در روزهای آینده است. 

صعود بهای گاز در بازارهای اروپایی از مهم‌ترین دلایل اوج‌گیری نرخ فلز نقره‌ای در رینگ صنعتی بورس کالا ظرف روزهای پایانی سال جاری میلادی بود. بهای گاز طبیعی در کشورهای اروپایی ظرف هفته گذشته صعودی مجدد داشت به نحوی که نرخ  گاز طبیعی در روز 22 دسامبر به 451 پوند بر مگاوات ساعت رسید که این رقم حدود 16 برابر قیمت سال قبل است. در همین زمان نرخ برق در فرانسه نیز به محدوده 400 یورو بر مگاوات رسیده که رقمی قابل توجه به‌شمار می‌رود. اوج‌گیری بهای انرژی در کشورهای اروپایی باعث شده تا فعالیت واحدهای صنعتی در کشورهای این منطقه محدود شود.

زنگ‌خطر کاهش تولید آلومینیوم با صعود نرخ انرژی

دانکرک بزرگترین کارخانه ذوب آلومینیوم اروپا باتوجه به افزایش قیمت برق درصدد برآمده تا از میزان تولید آلومینیوم خود بکاهد. به گفته لاورنت گیرارت نماینده اتحادیه کارگری، صنایع آلومینیوم دانکرک فرانسه در دو هفته گذشته در واکنش به افزایش قیمت برق، تولید این را محدود کرده است. دانکرک بزرگترین کارخانه ذوب آلومینیوم اولیه اروپا و یک دارایی صنعتی با ارزش برای دولت فرانسه است که اهمیت استراتژیک دارد.

برنامه کاهش تولید در نظر گرفته شده برای دانکرک معادل حدود 3 درصد از ظرفیت تولید آلومینیوم این واحد صنعتی است. اگر قیمت برق در سطوح بالایی باقی بماند، ممکن است کاهش بیشتری در میزان تولید این واحد آلومینیومی به وجود آید.

هزینه انرژی تولید فلز نقره‌ای را غیر اقتصادی کرد

اگرچه قیمت آلومینیوم در سال جاری بیش از 40 درصد افزایش یافته است و در عین حال تقاضا برای محصولات آلومنیومی در این سال رو به افزایش بوده اما با توجه صعود نرخ برق در 3 ماهه سوم سال جاری میلادی سودآوری در تولید آلومینیوم کاهش چشمگیری داشته است. با در نظر گرفتن قیمت‌های بار پایه یک ماهه در فرانسه، هزینه تامین برق برای تولید هر تن آلومینیوم در هفته گذشته به حدود 11 هزار دلار می‌رسید؛ این در حالی است که در این زمان هر تن آلومینیوم نرخی برابر 2 هزار و 800 دلار به ازای هر تن داشت. به این ترتیب هزینه تامین انرژی تولید را در واحدهای ذوب آلومینیومی غیراقتصادی کرده است. کارخانه‌های ذوب آلومینیوم معمولا به دلیل بالا بودن هزینه‌های تعطیلی و راه‌اندازی مجدد ظرفیت، در چنین مواقعی به سراغ کاهش تولید به جای توقف خطوط می‌روند. با این وجود استمرار روند فعلی صعود نرخ انرژی در کشورهای اروپایی می‌تواند استمرار تولید را در این واحد صنعتی تحت شعاع قرار دهد.