به گزارش اکوایران، در معاملات روز شنبه، 4 دی 1400، شاخص کل بورس پایتخت با افزایش 26 هزار و 511 واحدی نسبت به روز چهارشنبه به رقم یک میلیون و 385 هزار واحد رسید. 

شاخص هم وزن نیز رشد کرد و با افزایش 4 هزار و 164 واحدی در سطح 361 هزار و 929 واحدی ایستاد. همچنین شاخص کل فرابورس (آیفکس) 31 واحد بالا آمد و در سطح 18 هزار و 816 واحد قرار گرفت. 

خروج نقدینگی حقیقی 

امروز پس از یک روز وقفه، بار دیگر ارزش خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار منفی شد و 265 میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد.

 در معاملات روز شنبه بیشترین خروج پول حقیقی به سهام شتران (شرکت پالایش نفت تهران) اختصاص داشت که ارزش تغییر مالکیت حقیقی به حقوقی آن 22 میلیارد تومان بود. پس از شتران، بپاس (شرکت بیمه پاسارگاد) و وبملت (بانک ملت) بیشترین خروج پول حقیقی را داشتند.

بورس

افزایش ارزش معاملات 

امروز ارزش معاملات کل بازار سهام با رشد 57 درصدی به رقم 9 هزار و 529 میلیارد تومان افزایش یافت. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه 3 هزار و 211  میلیارد تومان بود که 34 درصد از ارزش کل معاملات بازار سرمایه را تشکیل می‌دهد.

 ارزش معاملات خرد سهام نیز رشد کرد و با افزایش 24 درصدی نسبت به روز کاری قبل به رقم 4 هزار و 868 میلیارد تومان رسید که بیشترین رقم در یک ماه اخیر است. 

سهم‌های پیشران

در اولین روز کاری هفته قیمت سهام فارس (صنایع پتروشیمی خلیج فارس) رشد 4.9 درصدی داشت و به تنهایی شاخص کل را 3 هزار و 590 واحد بالا کشید. پس از «فارس»، نمادهای «فملی» و «فولاد» بیشترین تأثیر را در رشد شاخص کل داشتند و «کالا»، «غکورش» و «انرژی3» بیشترین تأثیر منفی را بر شاخص داشتند. 

در فرابورس نیز نمادهای «آریا»، «کگهر» و «زاگرس» بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص کل فرابورس داشتند و «بپاس»، «غصینو» و «فرابورس» بیشترین تاثیر کاهنده را بر شاخص داشتند. 

در جدول پرتراکنش‌ترین نمادهای بورس خودرو صدرنشین است و فملی و فولاد در رتبه‌های بعدی هستند. در فرابورس نیز نمادهای فرابورس، مدیریت و کرمان پرتراکنش‌‌ترین نمادها هستند.

دو سمت سبز و قرمز بازار سهام

در پایان معاملات ‌روز شنبه، 366 نماد رشد قیمت داشتند که 258 نماد بورسی و 108 نماد فرابورسی بودند. همچنین 128 نماد کاهش قیمت داشتند که 90 نماد بورسی و 38 نماد فرابورسی بودند. به عبارت دیگر، 72 درصد بازار رشد قیمت داشتند و 25 درصد بازار افت قیمت داشتند.

مازاد تقاضا در پایان معاملات

در پایان معاملات شنبه ارزش صف‌های فروش پایانی بازار نسبت به روز چهارشنبه 20 درصد افزایش یافت و 77 میلیارد تومان شد. ارزش صف‌های خرید نیز نسبت به پایان روز کاری گذشته 56 درصد افت کرد و در رقم 341 میلیارد تومان ایستاد. 

امروز سهم‌های بنیادی بازار با صف خرید مواجه بودند. سهام شبندر (شرکت پالایش نفت بندرعباس) با صف‌ خرید 86 میلیارد تومانی برای دومین روز پیاپی در صدر جدول تقاضای بازار قرار گرفت. پس از شبندر، نمادهای شستا (شرکت سرمایه گذاری تأمین اجتماعی) و اخابر (شرکت مخابرات ایران) بیشترین صف خرید را داشتند. غبشهر (شرکت صنعتی بهشهر) و فارس (صنایع پتروشیمی خلیج فارس) نیز در رتبه‌های بعدی قرار گرفتند. 

بیشترین صف فروش نیز به وسخوز (شرکت سرمایه گذاری استان خوزستان) تعلق داشت که در پایان معاملات صف فروش 19 میلیارد تومانی داشت. پس از وسخوز، نمادهای وسخراج (شرکت سرمایه گذاری استان خراسان جنوبی) و وسرضوی (شرکت سرمایه گذاری سهام عدالت استان خراسان رضوی) بیشترین صف فروش داشتند.

نقشه بورس بر مبنای ارزش معاملات

نقشه بورس