به گزارش اکوایران، سال 2021 را باید پرحادثه‌ترین زمان برای سنگ‌آهن دانست. بهای این محصول در ماه مه با صعود به نرخ 230 دلار به ازای هر تن به رکورد تاریخی قیمت خود رسید؛ اما در اما بهای این محصول تا 85 دلار به ازای هر تن نیز در نوامبر سقوط کرد. با این وجود بهای این محصول ظرف هفته‌های پایانی سال جاری مجدد افزایشی شد به‌نوحی که ظرف 6 هفته 50 درصد بر ارزش سنگ‌آهن افزوده شد و مجدد این محصول به کانال 120 دلاری در نیمه دسامبر صعود کرد. 

در این میان برخی تحلیلگران بر این باورند که نوسان سنگ‌آهن در سال 2022 نیز ادامه پیدا می‌کند. در حالی که کاهش فراتر از برنامه تولید فولاد در چین باعث شده تا رونقی مجدد در بخش فولادسازی این کشور ایجاد شود و بهای این محصول در روزهای پایانی سال 2021  مجدد افزایشی شود؛ این احتمال وجود دارد که شدت گرفتن محدودیت فولادسازی در چین در هفته‌های ابتدایی سال 2022 و قبل از شروع المپیک زمستانی مجدد فولادسازی را در چین به حاشیه برده و به سقوط قابل ملاحظه نرخ سنگ‌آهن منجر شود. 

کاهش 50 میلیون تنی تولید فولاد چین در سال 2022

Zeng Ning، تحلیلگر شرکت CITIC Futures در رابطه با بازار سنگ‌آهن گفت: «تقاضای سنگ‌آهن از سوی چینی‌ها به طور گسترده و به تدریج کاهش خواهد یافت. صنعت املاک چین در رکود سنگینی قرار دارد، این موضوع باعث می‌شود تا تقاضا برای فولاد کاهش یابد. برآورد می‌شود که میزان تولید فولاد چین در سال 2022 نسبت به سال 2021 حدود 50 میلیون تن کاهش یابد. 

 در عین حال با توجه به تلاش دولت چین برای انتشار گازهای گلخانه‌ای در این کشور احتمالا تمایل فولادسازان چینی برای استفاده از قراضه به جای سنگ‌آهن افزایش پیدا می‌کند و به این ترتیب از رونق بازار جهانی این محصول در سال آینده بیشتر کاسته خواهد شد. 

حدود 70 درصد حمل فروش سنگ‌آهن از طریق دریا متعلق به چینی‌ها است. در عین حال برآورد می‌شود که چین در سال جاری میلادی حدود یک میلیارد و 30 میلیون تن فولاد تولید کند که این رقم بیش از 50 درصد تولید جهانی فولاد است. به این ترتیب اتفاقات مربوط به چین بیشترین تاثیر را در بازار جهانی سنگ‌آهن و فولاد  در دنیا خواهد داشت. 

اتفاق موسسات بین‌المللی در سنگ‌آهن کمتر از 100 دلاری

موسسه UBS Group AG پیش‌بینی می‌کند که میانگین نرخ سنگ‌آهن در سال 2022 به 85 دلار به ازای هر تن برسد؛ موسسه Citigroup  نیز نرخ 96 دلار در هر تن را برای سنگ‌آهن برآورد می‎کند. در این شرایط اکونومیست بر این باور است که تا پایان سال 2022 نرخ سنگ‌آهن به 70  دلار به ازای هر تن سقوط کند. 

سیگنال‌های متعدد کاهشی و افزایشی بر بازار سنگ‌آهن اثرگذار هستند؛ از جمله نقاط روشن در بازار سنگ‌آهن می‌توان به محرک‌های مالی بالقوه دولت چین به منظور حمایت از اقتصاد این کشور، تسهیل احتمالی در سیاست‌های پولی و حمایت بیشتر از دارایی در این کشور اشاره کرد. 

Macquarie موسسه دیگری است که به تحلیل بازار سنگ‌آهن پرداخته است. در گزراش این موسسه برآورد شده که پس از برگزاری بازی‌های المپیک زمستانی بر میزان تولید سنگ‌آهن در چین افزوده شود چرا که میزان تولید فعلی چین ظرف نیمه دوم سال جاری میلادی افت قابل ملاحظه‌ای داشته اسن. میزان تولید فولاد چین در ماه نوامبر به کمتر از میزان تولید در سال 2017 رسید. در این شرایط احتمالا پس از برگزاری المپیک زمستانی، چینی‌ها بر میزان تولید فولاد خود خواهند افزود و این موضوع از رشد قمیتی سنگ‌آهن حمایت می‌کند. 

غیراقتصادی شدن تولید با سقوط نرخ

توماس گوتیرز، تحلیلگر شرکت کالانیش کامودیتیس نیز برآورد میکند که قیمت سنگ‌آهن در سال آینده میلادی به زیر 100 دلار برسد. البته وی معتقد است که بازار سنگ‌آهن با ابهامات زیادی روبرو است که می‌تواند چشم‌انداز متفاوتی را برای این محصول رقم بزند. این احتمال وجود دارد که بازار با فشارهای تورمی ناشی از قیمت انرژی و اختلالات عرضه روبرو شود و این موضوع از رشد قیمتی در کامودیتی‌ها حمایت کند. سویه جدید جهش‌یافته کرونا و سیاست‌های اعمالی از سوی دولت‌ها و به خصوص چین برای مقابله با شیوع آن نیز موضوع دیگری است که بر بازارهای کالایی اثرگذار می‌شود. 

توماس گوتیرز می‌گوید: قیمت‌های پایین‌تر سنگ‌آهن به معنای کاهش حاشیه سود شرکت‌های معدنی است. با این وجود حتی با نرخ کمتر از 100 دلار نیز تولید در شرکت‌های بزرگ معدنی سودآور است. اما این اتفاق ممکن است به زیان شرکت‌های کوچک سنگ‌آهنی منجر شود. در این شرایط شاید لازم باشد تا شرکت‌های کوچک نیاز به ادغام با یکدیگر داشته باشند. در عین حال برخی معادن سنگ‌آهن در شرایطی سودآور بودند که این محصول نرخی بالای 100 دلار به ازای هر تن و یا حتی بیشتر بود. در این شرایط سقوط بهای سنگ‌آهن به کمتر از نرخ 100 دلاری باعث می‌شود تا تولید در برخی معادن سنگ‌آهن غیراقتصادی شود و این معادن چاره‌ای جز تعطیلی ندارند.