به گزارش اکوایران، بازار سهام در روز سه‌شنبه در واکنش به کاهش ترس از سویه جدید کرونا با توجه به پایین بودن آمار مرگ‌ومیر ناشی از این ویروس افزایشی شد؛ به‌گونه‌ای که ارزش بازاری Dow 500 واحد رشد کرد؛ S&P500 نیز که در روز 20 سپتامبر به کمترین نرخ پس از سپتامبر امسال سقوط کرده بود، مجدد افزایشی شد و با رشد 1.8 درصدی روبرو شد. میانگین صنعتی دواجونز نیز در این روز برابر 561 واحد برابر 1.6 درصد رشد کرد. در عین حال شاخص سهام نزدک نیز با رشد 2.4 درصدی روبرو شد.

برخلاف روند افزایشی ایجاد شده در بازار سهام قیمت اوراق خزانه‌داری ایالات متحده آمریکا کاهش یافت؛ اما بازدهی 10 ساله اوراق قرضه دولتی ایالات متحده در روز سه‌شنبه به 1.48 درصد افزایش یافت که این رقم بالاترین سطح بازدهی این اوراق از 10 دسامبر است.

بازارهای آسیایی نیز پس از رکود در روز دوشنبه با افزایش ارزش شاخص روبرو شدند به گونه‌ای که ارزش شاخص Nikkei 225در روز سه‌شنبه 21 دسامبر نسبت به روز قبل خود رشد 2 درصدی داشت.

در ساعات ابتدایی بازگشایی بازارها در روز چهارشنبه 22 دسامبر شاخص‌های سهام کشورهای آسیایی همچنان مثبت بود، به‌گونه‌ای که شاخص نیکی ژاپن 0.16 درصد و شاخص هنگ‌سنگ نیز رشد 0.57 درصدی داشت.

ترس از کرونا بازارها را در سراشیبی سقوط قرار داد

این رشد ارزش بازارهای مالی در روز دوم هفته جاری درحالی رقم خورد که بازارهای مالی دنیا در روز پایانی هفته قبل یعنی جمعه 17 دسامبر و روز ابتدایی هفته جاری یعنی دوشنبه 20 دسامبر در مسیر افت نرخ حرکت داشتند. انتشار خبری مبنی برسرعت بالای گسترش اومیکرون و شناسایی این ویروس در 89 کشور از جمله دلایل ریزش بازارهای مالی دنیا بود. داده‌های منتشر شده از نتیجه آزمایش‌ها‌ در آفریقای جنوبی نشان می‌دهد که واکسن‌ها در برابر جلوگیری از ابتلا به این سویه مقاومت کمی دارند اما افراد واکسینه شده نیاز کمتری به بستری پیدا می‌کنند. ترس از شیوع مجدد کرونا و اخذ سیاست‌های مقابله‌ای از جمله قرنطینه برای جلوگیری از کنترل این بیماری باعث شد تا معامله‌گران به‌سمت بازارهای کم‌ ریسک‌تر حرکت کنند و بازارهای مالی با سقوط ارزش روبرو شوند.

نقدینگی حامی بازارهای سهام

برآوردها نشان می‌دهد که میزان ورود نقدینگی به بازار سهام دنیا در سال 2021 به بیش از یک تریلیون دلار رسیده که این رقم، رکورد تاریخی ورود نقدینگی به بازارهای سهام است. این موضوع محرک جدی برای بازار سهام در سال جاری میلادی بوده است.

درحالی که امیکرون باعث ایجاد ترس در مورد فعالیت‌های اقتصادی جهانی شده است، بانک‌های مرکزی دنیا درصدد برآمده‌اند تا با حرکت به سمت سیاست‌های انقباضی تورم افسارگسیخته جهانی را کنترل کنند. از همین رو نیز درصدد برآمده‌اند تا از سویی مبالغ خرید اوراق قر ضه ماهانه خود را کاهش داده و از طرف دیگر به‌دنبال افزایش نرخ‌های بهره کوتاه مدت هستند.