به گزارش اکوایران، مس در معاملات آتی کامکس تحویل ماه مارس در روز سه‌شنبه 21 دسامبر با نرخ با 4.35 دلار در هر پوند برابر 9 هزار و 570 دلار به ازای هر تن به فروش رفت که این رقم نسبت به نرخ فروش آن در روز دوشنبه 1.4 درصد بیشتر بود.

بهای مس در معاملات بورس فلزات لندن در فروش نقدی و تحویل فوری نیز در روز سه‌شنبه 21 دسامبر افزایشی بود به نحوی که بهای این فلز سرخ با رشد قیمتی 115 دلاری به ازای هر تن به 9 هزار و 521 دلار به ازای هر تن رسید. با این وجود نرخ معامله مس در معاملات آتی بورس فلزات لندن با سررسید 3 ماهه در روز 21 دسامبر 10 دلار کمتر از نرخ فروش نقدی و تحویل فوری بود. به این ترتیب مس در این بازار در حالت بکواردیشن قرار گرفت که این موضوع به مفهوم برآورد فعالان این بازار از افت نرخ در هفته‌های پیش‌رو است.

اختلالی جدید در عرضه و نوسان جدید قیمتی

رابین بهار (Robin Bhar)، تحلیلگر مستقل بازارهای کالایی در رابطه با وضعیت بازار مس گفت: میانگین نرخ معامله مس در سال جاری میلادی حدود 20 درصد بالاتر از میانگین نرخ فروش آن در سال قبل بود. در این شرایط پایین بودن موجودی مس در انبارهای بورسی و چشم‌انداز مثبت تقاضا در بلند مدت می‌تواند از حفظ قیمت‌ها در سطوح فعلی در سال آینده حمایت کند.

وی در ادامه به مشکلات معدن مس لاس بامباس در پرو که بهره‌برداری آن در اختیار گروه MMG بود اشاره کرده و این موضوع را عامل تقویت چالش عرضه مس و در نتیجه رشد قیمتی آن می‌داند. وی معتقد است میزان موجودی مس در بازارهای دنیا محدود بوده و هر چالش جدید می‌تواند این بازار را به سرعت از وضعیت تعادلی نسبی فعلی خارج کند.

جامعه بومی پرو در اعتراض به برداشت از ذخایر این معدن و عدم انتفاع جامعه محلی از این فعالیت چند هفته است که جاده‌های مواصلاتی به این معدن را مسدود کرده‌اند. این موضوع به توقف عرضه مس از سوی این معدن به بازارهای جهانی منجر شده است.

سال 2021 دوران خوش فلزات باقی می‌ماند؟

شرکت ژاپنی مس Pan Pacific Copper پیش‌بینی می‌کند که بهای مس در سال 2022 به 8 هزار و 600 دلار به‌ازای هر تن سقوط کند. ذخایر مس در انبارهای بورس فلزات لندن به 80 هزار تن رسیده که اگرچه رقمی کم به شمار می‌رود اما در اکتبر امسال میزان این موجودی به کمترین میزان تاریخی خود یعنی 14 هزار و 150 تن هم رسیده بود. این افزایش موجودی مس در انبارهای بورسی از تعدیل نرخ فلز سرخ در بازارهای جهانی حمایت می‌کند.

البته در حال حاضر میزان ذخایر مس در انبارهای بورس آتی شانگهای به 34 هزار و 580 تن رسیده که این رقم کمترین میزان موجودی مس در انبارهای این بورس پس از سال 2009 است.

ترس از شیوع سویه جدید کرونا و اعمال قرنطینه‌های سختگیرانه سیگنال دیگری است که می‌تواند به عقبگرد قیمتی مس در کوتاه مدت منجر شود. اما اثرگذاری بلند مدت این موضوع می‌تواند متفاوت باشد. شیوع گسترده این سویه جدید کرونا اگر به قرنطینه‌های سختگیرانه منجر شود، با اختلال در بخش عرضه بر تثبیت تورم جهانی کمک کرده و از این منظر زمینه رشد قیمتی در میان و بلند مدت را فراهم می‌کند.