براساس گزارش بلومبرگ بازارهای مالی دنیا در واکنش به تصمیم بانک‌های مرکزی مبنی بر شروع سیاست انقباضی در مسیر افت نرخ قدم برداشتند. شروع سیاست‌های انقباضی در سطح جهان به‌منظور مقابله با تورم بالا اخذ شده است. شیوع ویروس کرونا در دنیا در وهله اول به سقوط بازارهای مالی در دنیا منجر شد اما در ادامه و در اثر سیاست‌های انبساطی اخذ شده از سوی اقتصادهای برتر دنیا که با تزریق نقدینگی همراه بود، بازارهای سهام رشد قابل ملاحظه‌ای داشتند و تقریبا ارزش آن‌ها 2برابر شد. در این شرایط و در حالی که همچنان ریسک اومیکرون بر بازارها سنگینی می‌کند، ایالات متحده آمریکا و انگلیس درصدد برآمده‌اند تا به‌منظور کنترل تورم بر میزان نرخ بهره بیفزایند. این موضوع سیگنالی منفی در جهت عقبگرد بازارهای سهام بود.

فدرال رزرو این هفته تصویب کرد که سرعت کاهش خرید اوراق قرضه را دو برابر کند؛ در عین حال بانک مرکزی ایالات متحده آمریکا در نشست هفته گذشته خود تصمیم گرفت تا نرخ بهره بانکی در این کشور را تا 0.75 واحد افزایش دهد، این درحالی است که ظرف یک سال اخیر نرخ بهره بانکی در این کشور در محدود صفر تا 0.25 صدم واحد ثابت بود. در عین حال برآورد می‌شود که نرخ بهره برای سال 2023 میلادی 0.75 درصد دیگر افزوده شود.  

سیاست‌های انبساطی اخذ شده از سوی دولت ایالات متحده آمریکا به منظور حمایت از مردم و کسب‌وکارهای آسیب‌دیده در دوران شیوع کرونا باعث شده تا تورم در این کشور رو به افزایش بگذارد؛ در این شرایط کاهش خرید اوراق قرضه از سوی بانک مرکزی آمریکا و افزایش نرخ بهره ابزارهای فدرال رزرو برای کنترل تورم افسار گریخته تلقی می‌شود. فدرال رزرو کاهش خرید اوراق قرضه را از ماه نوامبر آغاز کرد و قرار بود که خرید این اوراق تا نیمه دوم سال 2022 به اتمام برسد، اما رکرودشکنی ماهانه تورم باعث شد تا بانک مرکزی آمریکا تصمیم بگیرد تا بر سرعت کاهش خرید اوراق قرضه افزوده شده و در عین حال بر نرخ بهره بانکی افزوده شود. اخذ این سیاست‌ها سیگنالی در جهت تقویت ارزش دلار آمریکا و تضعیف بازارهای سهام به‌شمار می‌رود.

در این هفته بانک مرکزی انگلیس به طور غیرمنتظره نرخ بهره را در روز پنجشنبه شانزدهم دسامبر افزایش داد که این موضوع نیز سیگنالی منفی برای بازارهای سهام بود.

خبر تشدید سیاست‌های انقباضی از سوی ایالات متحده آمریکا و انگلیس بازارهای سهام را در روز پنج‌شنبه 16 دسامبر کاهشی کرد. به نحوی که شاخص S&P 500 با افت 41 دلاری به 4668 دلار رسید. همچنین در این روز شاخص Nasdaq کاهش 385 دلاری برابر 2.47 درصدی داشت و ارزش این شاخص به 15180 دلار رسید. شاخص Dow Jones نیز در این روز با کاهش 29.8 دلاری روبرو شد و به 35897 دلار رسید.