به گزارش اکوایران، چین به‌عنوان بزرگترین تولیدکننده فولاد جهان از ژانویه تا نوامبر امسال برابر 946 میلیون و 360 هزار تن فولاد  946.36 میلیون تولید کرد که این رقم نسبت به میزان تولید فولاد چین در 11 ماه ابتدایی سال قبل کاهشی 2.6 درصدی داشت.

Huatai Futures اعلام کرد با توجه به آنکه هدف کاهش تولید فولاد خام در چین ظرف یازده ماه ابتدایی سال جاری محقق شده و حتی بیش از برنامه نیز پیشروی داشته است؛ احتمالا برخی فولادسازان چینی افزایش تولید را آغاز خواهند کرد.  

با این وجود یک موسسه مشاوره دولتی چین در روز چهارشنبه پیش‌بینی کرد که تقاضای فولاد چین در سال 2022 در مسیر کاهش قدم برمی‌دارد. البته همچنان تقاضا برای فولاد از ناحیه ساخت‌وساز، خودرو و زیرساخت افزایشی است و کاهش تقاضا با شتابی اندک رخ خواهد داد.  

بهبود تقاضا فولاد از نرخ سنگ‌آهن حمایت کرد

کلاید راسل، ستون نویس رویترز نوشت: بازار نسبت به محرک‌های مالی دولت پکن به منظور تقویت رشد اقتصادی چین امیداوار است و همین موضوع باعث می‌شود که فولاد در نیمه ابتدایی سال 2022 تقاضای مطلوبی داشته باشد.  

با توجه به برآورد تقاضای مطلوب برای فولاد در نیمه ابتدایی سال آینده میلادی، بهبود قیمتی بازار سنگ‌آهن نیز محتمل است. البته داده‌های تجارت حاکی از آن است که ظرف هفته‌های اخیر بر میزان واردات سنگ‌آهن به چین افزوده شده است که این موضوع می‌تواند تحقق رشد قیمتی در بخش سنگ‌آهن با توجه به بهبود تقاضا را تحت شعاع قرار دهد.

رونق به معاملات آتی آهن و فولاد برگشت

به گزارش پلتس بهای هر تن سنگ‌آهن 62 درصد فاین استرالیا تحویل بنادر شمالی چین در روز جمعه 17 دسامبر به قیمت 118 دلار و 25 سنت صعود کرد. در عین حال نرخ سنگ‌آهن در معاملات آتی بورس کالی دالیان نیز در روز جمعه با صعود 1.8 درصدی به 106 دلار و 10 سنت رسید.

این رشئ نرخ تنها شامل حال معاملات آتی سنگ‌آهن نبود و معاملات آتی میلگرد نیز در این روز با رشد نرخ روبرو شد و با افزایش 0.7 درصدی به 707 دلار به ازای هر تن رسید.

برخی تجار کاهش موجودی فولاد در چین را عامل اصلی رونق معاملات در این بخش می‌دانند و معتقدند باید منتظر افزایش تولید فولاد در چین بود.