به گزارش اکوایرانT سنگ‌آهن در اولین روز بازگشایی بازارها در هفته جاری در مسیر رشد پرشتاب قیمتی حرکت کرد به‌گونه‌ای که سنگ‌آهن عیار 62 درصد تحویل بنادر شمالی چین با افزایش نرخ 7.6 دلاری در هر تن نسبت به روز جمعه دهم دسامبر روبرو شد و درنهایت نرخ این محصول به 110 دلار به ازای هر تن رسید. این افزایش نرخ درحالی رخ داد که همچنان میزان موجودی سنگ‌آهن در بنادر چین افزایشی است به گونه‌ای میزان موجودی سنگ‌آهن دز 45 بندر اصلی چین در روز 13 دسامبر به 155 میلیون تن رسید.

اگرچه میزان موجودی سنگ‌آهن در بنادر چین رو به افزایش گذاشته اما آمارها از افت سنگ‌آهن وارد شده به بنادر چین ظرف هفته‌های اخیر حکایت دارد. گفته می‌شود در هفته منتهی به 12 دسامبر ورودی سنگ‌آهن به بنادر چین برابر 9 میلیون و 190 هزار تن بوده که نسبت به مدت مشابه در سال قبل کاهش 5 میلیون و 500 هزار تنی داشته است. این افت ورودی سنگ‌آهن می‌تواند حامی رشد قیمت باشد.  

عقب نشینی تا محدود 108 دلاری

البته در دومین روز از هفته گذشته یعنی سه‌شنبه چهاردهم دسامبر اندکی از ارزش خود را در معاملات آتی از دست داد و در نهایت هر تن سنگ‌آهن عیار 62 درصد تحویل بنادر شمالی چین با نرخ 108 دلار و 25 سنت مورد معامله قرار گرفت. با این وجود باید اذعان کرد که این ارقام نیز فراتر از برآوردهای قبلی از نرخ سنگ‌آهن است. انتظار حمایت دولت چین از رشد اقتصادی این کشور با تزریق نقدینگی باعث شده تا بر بهای سنگ‌آهن در بازارهای جهانی افزوده شود. در عین حال این احتمال می‌رود که دولت چین در سال 2022 سیاست کاهش مالیات را به‌منظور رونق فعالیت‌های اقتصادی اجرایی کند که این موضوع زمینه تقویت بازارها را فراهم می‌کند.

در عین حال گفته می‌شود که عمده تقاضای سنگ‌آهن مربوط به معاملات آتی شده و همچنان تقاضای فیزیکی برای این محصول پایین است. بهای محصولات طویل فولادی در چین نیز رو به افزایش گذاشته است، البته این رشد اندک به‌شمار می‌رود و بنابراین توان چندانی برای حمایت از نرخ سنگ‌آهن در بازارهای جهانی ندارد.