به گزارش اکوایران ، در معاملات روز سه‌شنبه 23 آذر ماه، 78 درصد نمادهای بازار سهام کاهش قیمت داشتند و شاخص کل 3 هزار و 745 واحد ریزش کرد.

بورس

سقوط نماگرهای بازار سهام

امروز از ابتدای معاملات روند شاخص کل بورس نزولی شد و در نیم ساعت ابتدایی بیش از 6 هزار واحد کاهش یافت. در ادامه روند بازار بهبود پیدا کرد و شاخص رشد کرد اما در نهایت نتوانست از سطح دیروز بالاتر بایستد.

در پایان معاملات شاخص کل نسبت به روز دوشنبه 3 هزار و 745 واحد افت کرد و به سطح یک میلیون و 291 هزار و 795 واحد رسید.

شاخص هم‌وزن نیز امروز روند نزولی داشت و در پایان معاملات با افت 3 هزار و 738 واحدی نسبت به روز کاری گذشته در رقم 345 هزار و 459 واحد ایستاد.

همچنین شاخص کل فرابورس  با 72 واحد کاهش به رقم 18 هزار و 590 واحد رسید.

بورس

مازاد عرضه در بازار

در پایان معاملات سه‌شنبه ارزش صف‌های فروش پایانی بازار نسبت به روز دوشنبه 59 درصد کاهش یافت و 205 میلیارد تومان شد. ارزش صف‌های خرید نیز نسبت به پایان روز کاری گذشته 270 درصد رشد کرد و در رقم 37 میلیارد تومان ایستاد. 

نماد خموتور (شرکت موتورسازان تراکتورسازی ایران) با صف‌ خرید 6 میلیارد تومانی در صدر جدول تقاضای بازار قرار گرفت. پس از خموتور، نمادهای کالا (بورس کالای ایران) و نطرین (شرکت عطرین نخ قم) بیشترین صف خرید را داشتند. 

بیشترین صف فروش نیز به خودرو (شرکت ایران خودرو) تعلق داشت که در پایان معاملات صف فروش 23 میلیارد تومانی داشت. پس از خودرو، نمادهای وسخوز (شرکت سرمایه گذاری استان خوزستان) و خنصیر (شرکت مهندسی نصیر ماشین) بیشترین صف فروش داشتند.

دو سمت سبز و قرمز بازار

در پایان معاملات ‌روز سه‌شنبه، 97 نماد رشد قیمت داشتند که 69 نماد بورسی و 28 نماد فرابورسی بودند. همچنین 387 نماد کاهش قیمت داشتند که 271 نماد بورسی و 116 نماد فرابورسی بودند. به عبارت دیگر، 19 درصد بازار رشد قیمت داشتند و 78 درصد بازار افت قیمت داشتند.

تداوم خروج سهامداران

امروز برای چهاردهمین روز پیاپی ارزش خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار منفی شد و 446 میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد. 

 در معاملات روز سه‌شنبه بیشترین خروج پول حقیقی به سهام خودرو (شرکت ایران خودرو) اختصاص داشت که ارزش تغییر مالکیت حقیقی به حقوقی آن 29 میلیارد تومان بود. پس از خودرو، فولاد (شرکت فولاد مبارکه) و شستا (شرکت سرمایه گذاری تأمین اجتماعی) بیشترین خروج پول حقیقی را داشتند.

لیدرهای بازار

امروز نمادهای «خودرو»، «وغدیر» و «خساپا» بیشترین تأثیر را در افت شاخص کل بورس داشتند و «فولاد»، «شپدیس» و «شبندر» بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص داشتند. 

در فرابورس نیز نمادهای «هرمز»، «زاگرس» و «سمگا» بیشترین تاثیر کاهنده را بر شاخص کل فرابورس داشتند و «آریا»، «اتکای» و «شبصیر» بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص داشتند. 

در جدول پرتراکنش‌ترین نمادهای بورس خودرو صدرنشین است و شستا و خساپا در رتبه‌های بعدی هستند. در فرابورس نیز نمادهای توسن، فرابورس و سغدیر پرتراکنش‌‌ترین نمادها هستند.

رکود معاملات 

امروز ارزش معاملات کل بازار سهام با افت 74 درصدی به رقم 10 هزار و 137 میلیارد تومان کاهش یافت. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه 5 هزار و 813 میلیارد تومان بود که 57 درصد از ارزش کل معاملات بازار سرمایه را تشکیل می‌دهد.

ارزش معاملات خرد سهام افت کرد و با کاهش 15 درصدی نسبت به روز کاری قبل به رقم 2 هزار و 867 میلیارد تومان رسید که 28 درصد از ارزش کل معاملات بازار را شامل می‌شود. 

 بیشترین ارزش معاملات

در معاملات امروز نماد خودرو (شرکت ایران خودرو) بیشترین ارزش معاملات بازار سهام را به خود اختصاص داد که ارزش معاملات آن 156 میلیارد تومان بود.

پس از خودرو، نماد فرابورس بیشترین ارزش معاملات را داشت و فولاد رتبه سوم بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص داد و پس از آن کالا و شستا در رتبه‌های بعدی بیشترین ارزش معاملات قرار گرفتند.

بیشترین حجم معاملات

در جدول حجم معاملات امروز نیز سهام خودرو با تعداد 812 میلیون و 719 هزار و 370 سهم در صدر قرار گرفته است. خساپا در رتبه دوم بیشترین حجم معاملات بازار قرار گرفت و رتبه سوم به نماد خپارس تعلق داشت. نمادهای خگستر و فاذر نیز در رتبه‌های بعدی قرار داشتند.

بورس