به گزارش اکوایران، امروز، یکشنبه 21 آذر 1400، باز هم نقدینگی حقیقی از بازار خارج شد و رکورد 12 روز پیاپی را ثبت کرد. ارزش معاملات خرد سهام نیز نزول کرد و رکود بازار سهام عمیق‌تر شد.  

بورس

سقوط شاخص‌ها

امروز از ابتدای معاملات روند تغییرات شاخص بورس نزولی شد و در یک ساعت ابتدایی 15 هزار واحد افت کرد. شاخص کل بورس در پایان معاملات با کاهش 23 هزار و 730 واحدی نسبت به روز شنبه به سطح یک میلیون و 320 هزار و 711 واحد رسید.

شاخص هم وزن نیز با ریزش 5 هزار و 882 واحدی در سطح 355 هزار و 612 واحدی ایستاد. همچنین شاخص کل فرابوس 190 واحد رشد کرد و در سطح 18 هزار و 930 واحد قرار گرفت.

در پایان معاملات ‌روز یکشنبه، 46 نماد رشد قیمت داشتند که 32 نماد بورسی و 14 نماد فرابورسی بودند. همچنین 442 نماد کاهش قیمت داشتند که 314 نماد بورسی و 128 نماد فرابورسی بودند. به عبارت دیگر، 9 درصد بازار رشد قیمت داشتند و 89 درصد بازار افت قیمت داشتند.

بورس

سقوط به وقت بودجه 

امروز لایحه بودجه 1401 به مجلس تقدیم شد. لایحه‌ای که برای بورسی‌ها نشانه‌ی امیدوارکننده‌ای نداشت و واکنش معامله‌گران نیز افزایش صف‌های فروش و خروج پول حقیقی بود. کاهش واگذاری سهام شرکت‌های دولتی در بازار سهام و افزایش نرخ خوراک صنایع بزرگ بورسی دو سیگنال منفی مهم لایحه بودجه 1401 برای سهامداران است. 

 لیدرهای بازار

امروز نمادهای «فملی»، «فارس» و «فولاد» بیشترین تاثیر را در افت شاخص کل بورس داشتند و «غکورش»، «پرداخت» و «وخاور» بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص داشتند. 

در فرابورس نیز نمادهای «آریا»، «مارون» و «فرابورس» بیشترین تاثیر کاهنده را بر شاخص کل فرابورس داشتند و «سغدیر»، «بمپنا» و «افرا» بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص داشتند. 

در جدول پرتراکنش‌ترین نمادهای بورس خودرو صدرنشین است و شستا و برکت در رتبه‌های بعدی هستند. در فرابورس نیز نمادهای فرابورس، فجهان و کرمان پرتراکنش‌‌ترین نمادها هستند.

خروج پول حقیقی

امروز برای دوازدهمین روز پیاپی ارزش خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار منفی شد و 523 میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد که نسبت به روز گذشته 50 درصد افزایش داشته است.

 در معاملات روز یکشنبه بیشترین خروج پول حقیقی به سهام خودرو (شرکت ایران خودرو) اختصاص داشت که ارزش تغییر مالکیت حقیقی به حقوقی آن 63 میلیارد تومان بود. پس از خودرو، خساپا (شرکت سایپا) و برکت (شرکت دارویی برکت) بیشترین خروج پول حقیقی را داشتند.

تعمیق رکود معاملات 

امروز ارزش معاملات کل بازار سهام با افت 3.7 درصدی به رقم 4 هزار و 832 میلیارد تومان کاهش یافت. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه هزار و 816 میلیارد تومان بود که 38 درصد از ارزش کل معاملات بازار سرمایه را تشکیل می‌دهد.

ارزش معاملات خرد سهام افت کرد و با کاهش 27 درصدی نسبت به روز کاری قبل به رقم 2 هزار و 234 میلیارد تومان رسید که کمترین رقم در 7 ماه گذشته است. 

ارزش معاملات خرد 46 درصد از ارزش کل معاملات بازار را در روز یکشنبه شامل می‌شود. 

افزایش ارزش صف‌های بازار 

در پایان معاملات یکشنبه ارزش صف‌های فروش پایانی بازار نسبت به روز شنبه 83 درصد افزایش یافت و 289 میلیارد تومان شد. ارزش صف‌های خرید نیز نسبت به پایان روز کاری گذشته 241 درصد رشد کرد و در رقم 82 میلیارد تومان ایستاد. 

نماد سغدیر (شرکت توسعه سرمایه و صنعت غدیر) با صف‌ خرید 47 میلیارد تومانی در صدر جدول تقاضای بازار قرار گرفت. پس از سغدیر، نمادهای سبجنو (شرکت سیمان بجنورد) و شاملا (شرکت معدنی املاح ایران) بیشترین صف خرید را داشتند. 

بیشترین صف فروش نیز به خودرو (شرکت ایران خودرو) تعلق داشت که در پایان معاملات صف فروش 31 میلیارد تومانی داشت. پس از خودرو، نمادهای وسخوز (شرکت سرمایه گذاری استان خوزستان) و اپرداز (شرکت آتیه داده پرداز) بیشترین صف فروش داشتند.

روز پُرمعامله سهام خودرو

در معاملات امروز نماد خودرو (شرکت ایران خودرو) بیشترین ارزش معاملات بازار سهام را نیز به خود اختصاص داد که ارزش معاملات آن 163 میلیارد تومان بود.

پس از خودرو، برکت بیشترین ارزش معاملات را داشت و خساپا رتبه سوم بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص داد و پس از آن دو نماد فولاد و میدکو در رتبه‌های بعدی بیشترین ارزش معاملات قرار گرفتند.

در جدول حجم معاملات امروز نیز خودرو با تعداد 784 میلیون و 137 هزار و 31 سهم در صدر قرار گرفته است. پس از خودرو، خساپا در رتبه دوم قرار گرفت و رتبه سوم به فاذر تعلق داشت. خبهمن و خگستر نیز در رتبه‌های بعدی بیشترین حجم معاملات بازار قرار داشتند.

بورس