به گزارش اکوایران، دامنه نوسان شاخص کل بورس در هفته گذشته کم شد و بین دو محدوده یک میلیون و 330 هزار واحد و یک میلیون و 340 هزار واحد در رفت و آمد بود.

در اولین روز هفته شاخص کل بیش از 5 هزار واحد افت کرد و به محدوده یک میلیون و 330 سقوط کرد. شاخص کل بورس روز یکشنبه رشد 8 هزار و 486 واحدی را پشت سر گذاشت و مجدد به محدوده یک میلیون و 340 هزار واحد برگشت. روز دو‌شنبه شاخص با افت 866 واحدی مواجه شد. سه‌شنبه بازهم شاخص نزول کرد و کاهش 4 هزار و 737 واحدی را ثبت کرد. اما شاخص کل بورس در آخرین روز کاری هفته اخیر بیش از 11 هزار واحد صعود کرد و تا سطح یک میلیون و 349 هزار واحد بالا آمد تا هفته‌ را صعودی به پایان ببرد.

آیا این روند تداوم خواهد داشت؟ عوامل بنیادی و غیربنیادی تاثیرگذار بر بازار سهام چه پیامی به سهام‌داران می‌دهند؟

بازدهی هفتگی بورس

شاخص کل بورس پس از سه هفته صعود کرد و نسبت به آخرین روز معاملاتی هفته قبل 9 هزار و 294 واحد بالا‌تر ایستاد تا بازدهی هفته شاخص بورس مثبت 0.69 درصد شود.

افت شاخص هم‌ وزن

برخلاف شاخص کل، در هفته اخیر شاخص کل هم‌وزن نزول کرد. با اینکه در سه روز –یکشنبه، دوشنبه و چهارشنبه- شاخص هم وزن روند صعودی داشت اما در پایان هفته نسبت به هفته پیشین 3 هزار و 974 واحد پائین‌تر ایستاد و به رقم 363 هزار و 587 واحد رسید و بازدهی منفی یک درصدی را ثبت کرد.

پیش بینی بورس

پیش بینی بورس هفته

در شرایطی به استقبال معاملات هفته آینده می‌رویم که بازارها در هفته گذشته تحت تأثیر تلاطمات ارزی بودند. بورس تهران علاوه بر اینکه متأثر از تغییرات قیمت ارز و تحولات سیاسی است، با کاهش معاملات و خروج نقدینگی حقیقی مواجه بود. دو مشکلی که موجب افت قیمت‌ها و ریزش شاخص‌های بازار سهام می‌شد.

میانگین ارزش معاملات خرد در هفته گذشته 3 هزار و 2 میلیارد تومان بود که نسبت به هفته پیشین افت 14 درصدی داشته است.

همچنین در تمامی روزهای هفته ارزش خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار سهام منفی بود. در مجموع کل هفته هزار و 123 میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد و میانگین روزانه خروج پول حقیقی 224 میلیارد تومان بود. این دومین هفته معاملاتی بورس تهران است که در تمامی روزهای آن خروج سرمایه اتفاق می‌افتد. بدین ترتیب بازار سهام 10 روز پیاپی را با خروج پول حقیقی پشت سر گذاشت.

اما در روز پایانی هفته رشد قیمت خودرو، بورس را به سمت بالا تکان داد. رشد 11 هزار واحدی شاخص بورس در شرایطی رقم خورد که فملی، فولاد و خودرو بیشترین تأثیر مثبت را بر شاخص داشتند و سهام ایران خودرو بیشترین ارزش معامله و بیشترین حجم معامله بازار را داشت. روز چهارشنبه پس از 7 روز معاملات بازار با مازاد تقاضا بسته شد. 

تحلیل‌گران بازار سرمایه علت اصلی کاهش ارزش معاملات و میل به خروج سهامداران حقیقی را افزایش نااطمینانی‌ها و ریسک‌های بورس تهران می‌دانند. اما معامله‌گران نسبت به رشد قیمت خودرو واکنش مثبت نشان دادند. با تغییر قیمت خودرو این امیدواری ایجاد شده که دولت به تصمیمات سخت اما درست اقتصادی تن دهد. با این حال هنوز سایه مذاکرات برجامی بر سر بازار است و اگر مذاکرات بدون سیگنال مثبت دنبال شود می‌تواند بر نااطمینانی‌ها بیفزاید و موجب تداوم خروج سهامداران از بازار شود.

پیش بینی بورس