به گزارش اکوایران، در شرایطی که میزان واردات سنگ‌آهن چین در نیمه دوم سال جاری میلادی با محدودیت در تولید فولاد در این کشور رو به کاهش گذاشته بود، بر میزان واردات این محصول در نوامبر افزوده شد. به گزارش رویترز در ماه نوامبر برابر 104 میلیون و 960 هزار تن سنگ‌آهن از گمرک چنین ترخیص شد که این رقم 14.6 درصد نسبت میزان واردات در ماه اکتبر افزایش داشت و بالاترین میزان واردات سنگ‌آهن چین ظرف 16 ماه گذشته بود.

ظرف نیمه دوم سال جاری میلادی فعالیت‌های ساخت‌وساز در چین محدود شد. در حال حاضر نیز رکود در بخش مسکن چین ادامه‌دارد؛ اگرچه هر از گاهی بهبودی در این بخش حاصل می‌شود اما رویه کلی استمرار رکود در بازار فولاد چین است. در این شرایط رشد قابل ملاحظه واردات سنگ‌آهن چین با چشم‌انداز میان مدت تقاضا برای فولاد در بازار داخلی چین مغایرت دارد. بنابراین اگر دولت پکن سیاست جدیدی به‌منظور رونق بخش ساخت‌وساز در چین اخذ نکند، طبیعتا واردات سنگ‌آهن از سوی چینی‌ها در ماه‌های آینده تعدیل خواهد شد.

فاصله‌گیری از اوج قیمتی

ظرف ماه‌های گذشته سنگ‌آهن افت نرخ قابل ملاحظه‌ای را تجربه کرد؛ به گونه‌ای که بهای هر تن سنگ‌آهن از رکورد تاریخی 235 دلار و 55 سنت به کمتر از 100 دلار در روزهای ابتدایی ماه نوامبر نیز رسید.

ظرف هفته‌های اخیر بر میزان موجودی سنگ‌آهن در بنادر چین افزوده شده است. افزایش واردات سنگ‌آهن از سوی چینی‌ها، آن‌هم در شرایطی که تقاضا تحرک قابل توجهی نداشته است یکی از دلایل این افزایش موجودی است که خود سیگنالی در جهت تضعیف نرخ این محصول به شمار می‌رود.

سنگ آهن