به گزارش اکوایران، در معاملات سومین روز کاری هفته شاخص کل بورس 866 واحد افت کرد و برای هشتمین روز متوالی نقدینگی حقیقی از بازار سهام خارج شد. در مجموع 8 روز گذشته 2 هزار و 432 میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شده است.   

روز دوشنبه 229 میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد و بیشترین خروج پول حقیقی به سهام بپاس (شرکت بیمه پاسارگاد) اختصاص داشت که ارزش تغییر مالکیت حقیقی به حقوقی آن 34 میلیارد تومان بود. پس از بپاس، فملی (شرکت ملی صنایع مس ایران) و فسبزوار (شرکت پارس فولاد سبزوار) بیشترین خروج پول حقیقی را داشتند.

بورس

نزول شاخص‌ در نیم ساعت پایانی

امروز از ابتدای معاملات روند شاخص کل بورس صعودی شد و در یک ساعت ابتدایی نزدیک به هزار و 700 واحد رشد کرد. روند صعودی شاخص تا نیم ساعت پایانی معاملات ادامه داشت اما پس از بازگشایی نماد فملی شاخص ریزش کرد.

در پایان معاملات شاخص کل نسبت به روز یکشنبه 866 واحد نزول کرد و به سطح یک میلیون و 342 هزار و 336 واحد رسید.  اما شاخص هم وزن در پایان معاملات امروز 426 واحد نسبت به روز یکشنبه بالا آمد و در رقم 363 هزار و 768 واحد ایستاد. همچنین شاخص کل فرابورس 28 واحد افت کرد و به رقم 19 هزار و 181 واحد رسید.

بورس

دو سمت سبز و قرمز بازار

در پایان معاملات ‌روز دوشنبه، 243 نماد رشد قیمت داشتند که 174 نماد بورسی و 69 نماد فرابورسی بودند. همچنین 233 نماد کاهش قیمت داشتند که 161 نماد بورسی و 72 نماد فرابورسی بودند. به عبارت دیگر، 49 درصد بازار رشد قیمت داشتند و 47 درصد بازار افت قیمت داشتند.

لیدرهای بازار

امروز نمادهای «فملی»، «شفن» و «فولاد» بیشترین تاثیر را در افت شاخص کل بورس داشتند و «اپال»، «شپدیس» و «وبملت» بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص داشتند. 

در فرابورس نیز نمادهای «سمگا»، «زاگرس» و «مارون» بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص کل فرابورس داشتند و «فرابورس»، «فجهان» و «دماوند» بیشترین تاثیر کاهنده را بر شاخص داشتند. 

در جدول پرتراکنش‌ترین نمادهای بورس برکت صدرنشین است و شستا و انرژی3 در رتبه‌های بعدی هستند. در فرابورس نیز نمادهای توسن، شاروم و فرابورس پرتراکنش‌‌ترین نمادها هستند.

کاهش ارزش صف‌های بازار

در پایان معاملات دوشنبه ارزش صف‌های فروش پایانی بازار نسبت به روز گذشته 24 درصد کاهش یافت و 127 میلیارد تومان شد. ارزش صف‌های خرید نیز نسبت به پایان روز کاری گذشته 57 درصد افت کرد و در رقم 47 میلیارد تومان ایستاد. 

نماد مفاخر (شرکت توسعه فناوری اطلاعات خوارزمی) با صف‌ خرید 16 میلیارد تومانی در صدر جدول تقاضای بازار قرار گرفت. پس از مفاخر، نمادهای غنوش  (شرکت نوش مازندران) و شتوکا (شرکت توکا رنگ فولاد سپاهان) بیشترین صف خرید را داشتند. 

بیشترین صف فروش نیز به سمگا (شرکت سرمایه گذاری میراث فرهنگی) تعلق داشت که در پایان معاملات صف فروش 30 میلیارد تومانی داشت. پس از سمگا، نمادهای وسخوز (شرکت سرمایه گذاری استان خوزستان) و اپرداز (شرکت آتیه داده پرداز) بیشترین صف فروش داشتند.

کاهش ارزش معاملات خرد

امروز ارزش معاملات کل بازار سهام به رقم 50 هزار و 990 میلیارد تومان افزایش یافت. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه 42 هزار و 626 میلیارد تومان بود که 91 درصد از ارزش کل معاملات بازار سرمایه را تشکیل می‌دهد.

ارزش معاملات خرد سهام نیز افت کرد و با کاهش 2.5 درصدی نسبت به روز کاری قبل به رقم 2 هزار و 764 میلیارد تومان رسید که پائین‌ترین رقم در 125 روز کاری گذشته از 5 خرداد 1400 تاکنون است.

روز دوشنبه ارزش معاملات خرد 6 درصد از ارزش کل معاملات بازار را شامل می‌شود. 

در معاملات امروز نماد کالا (شرکت بورس کالای ایران) بیشترین ارزش معاملات بازار سهام را نیز به خود اختصاص داد که ارزش معاملات آن 82 میلیارد تومان بود.

پس از کالا، نماد بورس بیشترین ارزش معاملات را داشت و انرژی رتبه سوم بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص داد و پس از آن دو نماد فرابورس وئ شستا در رتبه‌های بعدی بیشترین ارزش معاملات قرار گرفتند.

در جدول حجم معاملات امروز نیز حق تقدم فاراک با تعداد یک میلیارد و 175 میلیون و 806 هزار و 269 سهم در صدر قرار گرفته است. البرز در رتبه دوم بیشترین حجم معاملات بازار قرار گرفت و رتبه سوم به نماد فاراک تعلق داشت. خگستر و کرمان نیز در رتبه‌های بعدی بیشترین حجم معاملات بازار قرار داشتند.

بورس