به گزارش اکوایران ، در معاملات روز سه‌شنبه 65 درصد نمادهای بازار سهام کاهش قیمت داشتند و شاخص کل 2 هزار و 521 واحد ریزش کرد.

بورس

سقوط نماگرهای بازار سهام

امروز از ابتدای معاملات روند شاخص کل بورس صعودی شد و در دقایق ابتدایی اندکی رشد کرد. اما به سرعت روند نزولی پیدا کرد و در یک ساعت ابتدایی تا سطح یک میلیون و 403 هزار واحد پائین رفت. پس از آن شاخص رو به بالا تغییر مسیر داد و در ساعت 11 تا قله یک میلیون 405 هزار و 665 واحد بالا رفت و سپس در 90 دقیقه پایانی معاملات با شیب کمی نزول کرد.

در پایان معاملات شاخص کل نسبت به روز دوشنبه 2 هزار و 521 واحد افت کرد و به سطح یک میلیون و 404 هزار و 611 واحد رسید.

شاخص هم‌وزن نیز امروز روند نزولی داشت و در پایان معاملات با افت هزار و 889 واحدی نسبت به روز کاری گذشته در رقم 385 هزار و 44 واحد ایستاد.

همچنین شاخص کل فرابورس  با 37 واحد کاهش به رقم 20 هزار و 149 واحد رسید.

بورس

افزایش ارزش صف‌های فروش

در پایان معاملات سه‌شنبه ارزش صف‌های فروش پایانی بازار نسبت به روز دوشنبه 57 درصد افزایش یافت و 149 میلیارد تومان شد. ارزش صف‌های خرید نیز نسبت به پایان روز کاری گذشته 48 درصد افت کرد و در رقم 264 میلیارد تومان ایستاد. 

نماد سمگا (شرکت سرمایه گذاری میراث فرهنگی) با صف‌ خرید 38 میلیارد تومانی برای دومین روز متوالی در صدر جدول تقاضای بازار قرار گرفت. پس از سمگا، نمادهای پارس (شرکت پتروشیمی پارس) و آپ (شرکت آسان پرداخت پرشین) بیشترین صف خرید را داشتند. 

بیشترین صف فروش نیز به وسخوز (شرکت سرمایه گذاری استان خوزستان) تعلق داشت که در پایان معاملات صف فروش 34 میلیارد تومانی داشت. پس از وسخوز، نمادهای وسرضوی (شرکت سرمایه گذاری سهام عدالت استان خراسان رضوی) و غصینو (شرکت صنعتی مینو) بیشترین صف فروش داشتند.

دو سمت سبز و قرمز بازار

در پایان معاملات ‌روز سه‌شنبه، 159 نماد رشد قیمت داشتند که 111 نماد بورسی و 48 نماد فرابورسی بودند. همچنین 321 نماد کاهش قیمت داشتند که 225 نماد بورسی و 96 نماد فرابورسی بودند. به عبارت دیگر، 32 درصد بازار رشد قیمت داشتند و 65 درصد بازار افت قیمت داشتند.

ورود سهامدارن حقیقی

امروز برای دومین روز پیاپی ارزش خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار مثبت شد و 69 میلیارد تومان پول حقیقی به بورس وارد شد. 

 در معاملات امروز بیشترین ورود پول حقیقی به سهام پارس (شرکت پتروشیمی پارس) اختصاص داشت که ارزش تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی آن 118 میلیارد تومان بود. پس از پارس، شفن (شرکت پتروشیمی فناوران) و شلرد (شرکت کود شیمیایی اوره لردگان) بیشترین ورود پول حقیقی را داشتند.

لیدرهای بازار

امروز نمادهای «فولاد»، «تاپیکو» و «شبندر» بیشترین تاثیر را در افت شاخص کل بورس داشتند. همچنین سه نماد «شستا»، «پارس» و «شفن» نمادهای بزرگ بازار بودند که بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص داشتند. 

در فرابورس نیز نمادهای «فرابورس»، «صبا» و «آریا» بیشترین تاثیر کاهنده را بر شاخص کل فرابورس داشتند و «شگویا»، «سمگا» و «شجم» بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص داشتند. 

در جدول پرتراکنش‌ترین نمادهای بورس شستا صدرنشین است و فسبزوار و شپنا در رتبه‌های بعدی هستند. در فرابورس نیز نمادهای فجهان، توسن و مدیریت پرتراکنش‌‌ترین نمادها هستند.

کاهش ارزش معاملات 

امروز ارزش معاملات کل بازار سهام با کاهش 92 درصدی به رقم 5 هزار و 714 میلیارد تومان رسید. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه 901 میلیارد تومان بود که 15 درصد از ارزش کل معاملات بازار سرمایه را تشکیل می‌دهد.

ارزش معاملات خرد نیز اندکی رشد کرد و با کاهش 7 درصدی نسبت به روز کاری قبل به رقم 4 هزار و 264 میلیارد تومان رسید که 73 درصد از ارزش کل معاملات بازار را شامل می‌شود. 

 شستا در صدر جدول معاملات

در معاملات امروز نماد شستا (شرکت سرمایه گذاری تأمین اجتماعی) بیشترین ارزش معاملات بازار سهام را به خود اختصاص داد که ارزش معاملات آن 344 میلیارد تومان بود.

پس از شستا، نماد پارس بیشترین ارزش معاملات را داشت و شفن رتبه سوم بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص داد و پس از آن نمادهای بورس و حق تقدم سهام شفن در رتبه‌های بعدی بیشترین ارزش معاملات قرار گرفتند.

در جدول حجم معاملات امروز نیز سهام شستا با تعداد 291 میلیون و 597 هزار و 953 سهم در صدر قرار گرفته است. خگستر در رتبه دوم بیشترین حجم معاملات بازار قرار گرفت و رتبه سوم به نماد خبهمن تعلق داشت. سهام بانک‌های ملت و تجارت نیز در رتبه‌های بعدی قرار داشتند.

بورس