به گزارش اکو ایران، بحران بدهی در اورگراند باعث شده تا این شرکت از ابتدای سال 2021 تا به امروز حدود ۸۳ درصد ارزش خود در بازار سهام را از دست بدهد به نحوی که ارزش آن از  ۲۷ میلیارد دلار در هفته‌های ابتدایی سال 2021 به ۴.۷ میلیارد دلار روز جمعه ۱۹ نوامبر رسیده است.

بهترین موقعیت ارزش بازار اورگراند مربوط به 31 اکتبر 2017 بود که مجموع ارزش آن به 50.6 میلیارد دلار رسید؛ در ادامه ارزش بازاری این شرکت نوسانات متعددی را تجربه کرد اما از نیمه سال 2021 ارزش بازاری این شرکت در سراشیبی سقوط نرخ قرار گرفت به گونه‌ای در روز پایانی جولای 2021 ارزش بازاری این شرکت به کمتر از 10 میلیارد دلار رسید .

اورگرند دومین شرکت بزرگ چینی فعال در صنعت ساختمان است که تعهد ساخت 7/ 1میلیون واحد مسکونی در چین را دارد و به این ترتیب نقش مهمی در اقتصاد این کشور ایفا می‌کند.

این شرکت چینی در اواسط سپتامبر امسال اعلام کرد که از بازپرداخت سود بدهی‌‌‌هایش در موعد تعیین‌شده ناتوان است؛ امری که با توجه به ابعاد این شرکت، نگرانی‌های زیادی را به وجود آورده است. این انبوه‌ساز چینی با بدهی بیش از 300میلیارد دلار، در دو سال گذشته شاهد کاهش 75درصدی درآمدهایش بوده است.

البته این مشکل با همکاری دولت چین و تعویق زمان بازپرداخت سود تا حدی کنترل شده اما همچنان تحلیلگران بین‌المللی نسبت به خطر نوکول این شرکت و اثرگذاری ورشکستگی آن بر اقتصاد چین و دنیا هشدار می‌دهند.

اورگراند این هفته توانست بخشی از دارایی‌های خود را بفروشد و از پس تامین سود اوراق بربیاد و دست به نکول نزند. با این وجود ارزش هر اوراق اورگراند در این هفته بین 23 تا 29 سنت باقی ماند که این رقم 71 تا 77 درصد کمتر از ارزش این اوراق در ماه مه امسال و زمانی بود که برای اولین مرتبه جدیت بحران بدهی در بخش املاک چین به این وضوح عیان شد.

 S&P این هفته هشدار داد که اورگراند بدهکارترین توسعه‌دهنده املاک در دنیا جهان با حدود 19 میلیارد دلار اوراق قرضه در بازار بین المللی و 300 میلیارد دلار بدهی وضعیت بسیار نامطلوبی دارد و همچنان احتمال نکول آن در ماه‌های پیش رو بالاست زیرا فقط 3.5 میلیارد دلار برای بازپرداخت در ماه مارس و آوریل سال آینده دارد.

 به این ترتیب تحلیلگران S&P  بحران بدهی این شرکت را بسیار جدی ارزیابی کرده و معتقدند از آنجاییکه این شرکت تجارت اصلی خود یعنی ساخت‌وساز و پیش فروش ملک را از دست داده و در عین حال دیگر اعتماد عمومی به آن برای پیش فروش ملک وجود ندارد، بازپرداخت کامل بدهی های آن بعید باشد.

در دهه گذشته، ارزش املاک در حال ساخت اورگراند به سرعت افزایش یافت به طوری که میزان نقدینگی مورد نیاز آن برای تکمیل پروژه‌های تعریف شده از ارزش پروژه های تکمیل شده و آنچه این شرکت قادر به فروش بود، بسیار فراتر رفت. به این ترتیب این شرکت با ابربحران بدهی روبرو شد که در حال حاضر اقتصاد چین و حتی دنیا را تهدید می‌کند. اگرچه دنیا امیدوار به حمایت دولت پکن از اورگراند و جلوگیری از ورشکستگی این شرکت است اما واقعیت آن است که تهدید اورگراند برای اقتصاد چین و دنیا وجود دارد و نمی‌توان آن را خاتمه یافته تلقی کرد.

برخی اورگراند را تجربه تکرار کرونا در اقتصاد جهان می دانند. کرونا از چین شروع شد و همه گیر شد حال ممکن است بحران غول خانه سازی چین اقتصاد دنیا را نیز درگیر کند. البته همه گیری بحران اقتصادی از چین هنوز از منظر تحلیل گران جدی نیست.