به گزارش اکوایران سنگ‌آهن حمل دریایی وارداتی به بنادر چین در روز ابتدایی هفته جاری کمی از کف قیمتی خود در انتهای هفته قبل فاصله گرفت و به این ترتیب بهای هر تن سنگ‌آهن عیار62 درصد در روز دوشنبه پنجم ماه سپتامبر با رشدی 3 درصدی نسبت به نرخ روز قبل 98 دلار به ازای هر تن از سوی پلتس ارزیابی شد.

پلتس در گزارش روزانه خود از بازار آهن و فولاد چین مجدد تاکید دارد که همچنان تقاضا برای سنگ‌آهن عیار متوسط بالاتر از تقاضا برای سنگ‌آهن عیار بالا است. البته فاصله قیمتی میان سنگ‌آهن عیار 62 و عیار 65 درصد رو به کاهش گذاشته است.

در عین حال پلتس در گزارش خود به افت پریمیوم سنگ‌آهن لامپ یا درشت دانه نیز اشاره دارد؛ به شکل سنتی معمولا تقاضا برای سنگ‌آهن درشت دانه و گندله برای سه ماهه پایانی سال میلادی از سوی فولادسازان چینی افزایش پیدا می‌کرد؛ اما برخی فولادسازان چینی بر این عقیده‌اند که امسال خبری از این رشد تقاضا نخواهد بود و بنابراین پریمیوم سنگ‌اهن لامپ با وجود بهبود قیمت سنگ‌آهن با عیار متوسط، کاهش داشت.

زغال‌سنگ کک‌شو استرالیا بدون مشتری ماند

زغال‌سنگ کک‌شو در روز ابتدایی هفته، با غلبه احتیاط میان خریداران بدون تغییر قیمتی نسبت به روز جمعه دوم سپتامبر معامله شد؛ به این ترتیب پلتس بهای هر تن زغال‌سنگ فوب استرالیا را برای روز دوشنبه پنجم سپتامبر برابر 273 دلار و 50 سنت اعلام کرد. اغلب معامله‌گران این بازار ترجیح می‌دهند تا مشخص شدن چشم‌انداز قیمتی خریدهای خود را به تعویق بیندازند.

پلتس به نقل از یک معامله‌گر بین‌المللی زغال‌ گفت: در حال حاضر فعالان بازار ترجیح می‌دهند که وضعیت را ارزیابی کرده و هر نشانه‌ای که بتواند روند نوسان قیمت را پیش‌بینی کند، کشف کنند.

یک تولیدکننده زغال‌کک‌شو در غرب هند نیز در خصوص روند این بازار اینگونه اظهار نظر کرد که به نظر می‌رسد که زغال‌سنگ به آرامی درحال کاهش قیمت است و بنابراین در حال حاضر تقاضای قطعی برای خرید در بازار وجود ندارد. در این شرایط تنها مذاکراتی به معامله منجر می‌شود که فروشنده حاضر به ارائه تخفیف جذابی باشد. با این وجود اغلب واحدهای بزرگ کک‌سازی کشتی‌های حمل را رزرو کرده‌اند و بنابراین فرصت زیادی برای خرید محصول فوب استرالیا ندارند.

یکی از نوردکاران چینی نیز به منابع پلتس گفت: در حال حاضر تقاضای محصولات فولادی در شرق آسیا به شدت افت داشته و این موضوع به افت 10 تا 20 درصدی تولید منجر شده است. کاهش فولادسازی به افت تقاضا برای زغال‌سنگ منجر شده و زمینه افت نرخ این محصول سی‌اف‌آر چین را به وجود آورده است؛ در این شرایط پلتس بهای زغال‌سنگ سی‌اف‌آر چین را در روز دوشنبه پنجم سپتامبر بدون تغییر نسبت به روز پایانی هفته قبل برابر 276 دلار به ازای هر تن ارزیابی کرد.

یک تاجر چینی نیز از افزایش واردات زغال‌سنگ کک‌شو از مغولستان خبر داد و این رشد واردات را مانعی در مقابل رشد تقاضا برای زغال‌سنگ دریایی وارداتی عنوان کرد.

رالی سقوط نرخ قراضه ادامه‌دار می‌شود

پلتس در گزارش روزانه خود از بازار آهن و فولاد ترکیه به کاهش بیشتر بهای قراضه وارداتی به این کشور در روز دوشنبه پنجم سپتامبر خبر داد. به این ترتیب این محصول با افت نرخی 2.5 دلاری نسبت به روز پایانی هفته قبل با نرخ 387 دلار به ازای هر تن معامله شد. تقاضا برای محصولات فولادی نهایی ترکیه در بازار داخلی و صادراتی این کشور به شدت افت داشته و این موضوع باعث می‌شود تا فولادسازان این کشور چاره‌ای جز کاهش تولید نداشته باشند. این موضوع با افت تقاضا در بازار قراضه زمینه عقبگرد بیشتر قیمتی در این محصول را فراهم می‌کند.

یک فولادسازان ترکیه‌ای نیز گفت: فروشندگان قراضه تمایلی به کاهش نرخ محصول خود ندارند، اما احتمالا قیمت‌ها تا کف کانال 350 دلار نیز عقب‌نشینی کند. اگرچه در حال حاضر قراضه وارداتی به ترکیه در محدوده 380 تا 385 دلار به فروش می‌رود، اما این خریدها تنها از سوی چند واحد فولادسازی بزرگ انجام شده و دیگر فعالان بازار منتظر کاهش بیشتر قیمت‌ها هستند.

روزهای گرم سال در نیم‌کره شمالی نیز رو به پایان گذاشته، در این شرایط خوش‌بینی چندانی به بهبود بازار مقاطع طویل فولادی در این مناطق وجود ندارد و در این شرایط احتمال رشد نرخ تقریبا دور از انتظار است.