به گزارش اکوایران سنگ آهن ظرف یک هفته اخیر کانال 100 دلاری را از دست داد؛ به نحوی که پلتس بهای هر تن سنگ‌آهن عیار 62 درصد وارداتی به بنادر شمالی چین را در روز جمعه دوم سپتامبر برابر 95 دلار ارزیابی کرد. میزان موجودی سنگ‌آهن عیار بالا در بنادر چین رو به افزایش گذاشته و این موضوع فشار کاهش قیمت را به این محصول وارد می‌کند. 

درحالی که تقاضا برای خرید سنگ‌آهن عیار بالا وارداتی به چین کاهش داشته، بر تمایل متقاضیان برای خرید سنگ‌آهن عیار متوسط افزوده شده و به این ترتیب می‌توان گفت که بازار سنگ‌آهن در چین دچار دوگانگی تقاضا برای محصولات با عیار بالا و عیار متوسط شده است. در این شرایط برخی فعالان بازار قیمت‌های فعلی را کف نرخ سنگ‌آهن ارزیابی کرده و این موضوع باعث شده تا بر میزان تقاضا برای خرید به خصوص برای محصولات با عیار متوسط افزوده شود. 

بازار شمش و محصولات فولادی چین همچنان تحت فشار سیگنال‌های کاهشی قرار دارد؛ عدم اطمینان نسبت به آینده این بازار باعث شده تا از نرخ فولاد در بازار داخلی کاسته شود و این موضوع نیز از کاهش بهای مواد اولیه فولادسازی در چین حمایت می‌کند. 

افت نرخ زغال ادامه‌دار شد

جریان غالب در بازار زغال‌سنگ آسیا فوب استرالیا و سی‌اف‌آر چین ظرف یک هفته اخیر کاهشی بود؛ به این ترتیب پلتس بهای هر تن زغال‌سنگ کک‌شو فوب استرالیا را در روز جمعه دوم سپتامبر برابر 273 دلار و 50 سنت به ازای هر تن ارزیابی کرد. 

در همین زمان پلتس بهای همین محصول تحویل بنادر چین را نیز برابر 276 دلار به ازای هر تن اعلام کرد. به این ترتیب کاهش محسوس تقاضا برای زغال‌سنگ متالورژیک از سوی فولادسازان چینی باعث شده تا بهای این محصول تحویل بنادر چین، ظرف هفته‌های اخیر افت نرخ محسوسی داشته باشد. با وجود افت قیمتی در بازار زغال‌سنگ وارداتی، نبود چشم‌انداز روشنی از بازار فولاد در چین باعث شده تا حتی در کف قیمت‌ها نیز خبری از تقاضا برای خرید این محصول نباشد. 

یک تاجر هندی در رابطه با بازار زغال‌سنگ متالورژیک گفت: این هفته بازار زغال‌سنگ با تغییر اساسی مواجه نشد؛ اغلب متقاضیان ترجیح دادند تا موضوع احتیاطی اخذ کرده و در حاشیه باشند تا در هفته آینده این بازار وضعیت شفاف‌تری پیدا کند. 

در این شرایط اخباری مبنی بر افزایش مجدد تعداد مبتلایان به کرونا در برخی شهرهای چین به گوش می‌رسد، این خبر با ایجاد واهمه از اجرای قرنطینه‌های جدید در برخی مناطق این کشور باعث شده تا اغلب معامله‌گران در بازارهای کالایی نسبت به آینده بدبین شده و فعلا خریدهای خود را تا روشن شدن وضعیت به تعویق بیندازند. 

زیان نوردکاران ترک، قراضه را ارزان کرد

پلتس در گزارش روزانه خود از روند معاملات بازار آهن و فولاد به افت 10 دلار و 50 سنتی در نرخ قراضه وارداتی به ترکیه اشاره کرد؛ به نحوی که در نهایت این محصول در روز جمعه دوم سپتامبر با قیمت 389 دلار به ازای هر تن معامله شد. 

فولادسازان ترکیه‌ای ظرف هفته‌های اخیر با رشد پی‌درپی هزینه‌های تولید از جمله صعود  بهای انرژی و رشد نرخ قراضه مواجه بوده‌اند و این موضوع تولید را برای آن‌ها فاقد توجیه اقتصادی کرده است. در این شرایط نبود تقاضا برای محصولات فولادی ترکیه مزید بر علت شده تا فولادسازاناین کشور با کاهش بیشتر حاشیه سود و در برخی موارد زیان در تولید مواجه شوند. 

در این شرایط اگرچه تقاضایی برای محصولات فولادی ترکیه در بازار داخلی و صادراتی وجود ندارد، اما تولیدکنندگان این کشور نسبت به رشد نرخ محصول تولیدی خود اقدام کرده‌اند. در حالی که بهای هر تن میلگرد صادراتی ترکیه فوب این کشور در روزهای قبل برابر 640 تا 670 دلار ارزیابی شده بود، نوردکاران ترکیه محصول خود را در روز جمعه در محدوده 700 تا 710 دلار به ازای هر تن روانه بازار کردند تا به این ترتیب از تحمیل زیان در امان باشند.