به گزارش اکوایران، امروز از ابتدای معاملات روند شاخص کل بورس صعودی شد اما نیمه دوم معاملات با تغییر مسیر شاخص کل همراه بود. در پایان معاملات شاخص کل در سطح یک میلیون و 445 هزار واحد ایستاد که نسبت به روز یکشنبه هزار و 49 واحد رشد داشته است.

شاخص هم وزن در پایان معاملات امروز 2 هزار و 75 واحد نسبت به روز یکشنبه بالا آمد و در رقم 410  هزار و 633 واحد ایستاد تا با نرخ بیشتری نسبت به دیگر شاخص‌ها رشد کرده باشد. 

شاخص کل فرابورس هم سبزپوش شد و 8 واحد رشد کرد و به رقم 19 هزار و 314 واحد رسید.

بورس

دو سمت سبز و قرمز بازار

در پایان معاملات ‌روز دوشنبه، 396 نماد رشد قیمت داشتند و 260 نماد کاهش قیمت داشتند. به عبارت دیگر، 60 درصد بازار رشد قیمت داشتند و 40 درصد بازار افت قیمت داشتند. 

خروج پول حقیقی

امروز ارزش خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار منفی شد و 11 میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد. 

در معاملات روز دوشنبه بیشترین خروج پول حقیقی به سهام شستا (شرکت سرمایه گذاری تأمین اجتماعی) اختصاص داشت که ارزش تغییر مالکیت حقیقی به حقوقی آن 14 میلیارد تومان بود. پس از شستا، نمادهای خاور (شرکت ایران خودرو دیزل) و بساما (شرکت بیمه سامان) بیشترین خروج پول حقیقی را داشتند. نمادهای بپاس و فارس نیز در رتبه‌های بعدی بودند. 

در مقابل، بیشترین ورود پول حقیقی به نماد وبانک اختصاص داشت. پس از وبانک، نمادهای ذوب، خراسان، ساربیل و خبهمن در رتبه‌های بعدی قرار گرفتند.

 لیدرهای بازار سهام

امروز نمادهای «وبانک»، «حکشتی» و «پارسان» بیشترین تأثیر را در رشد شاخص کل  بورس  داشتند. در مقابل نمادهای «فولاد»، «فملی» و «فارس» بیشترین تأثیر منفی را بر شاخص کل داشتند. فولاد و فملی روز گذشته نیز بیشترین اثر کاهنده را بر شاخص کل داشتند.

در فرابورس نیز نمادهای «دی»، «فرابورس» و «مادیرا» بیشترین تأثیر افزایشی را بر شاخص کل فرابورس داشتند و «فغدیر»، «آریا» و «زاگرس» بیشترین تأثیر کاهنده را بر شاخص داشتند.  

در جدول پرتراکنش‌ترین نمادهای بورس کالا صدرنشین است و خساپا و خودرو در رتبه‌های بعدی هستند. در فرابورس نیز نمادهای دی، کرمان و فرابورس پرتراکنش‌‌ترین نمادها هستند. 


نقشه بورس تهران؛ دوشنبه 7 شهریور 1401


مازاد تقاضا در پایان معاملات دوشنبه

در پایان معاملات امروز ارزش صف‌های فروش پایانی بازار نسبت به روز کاری قبل کاهش یافت و 600 میلیارون تومان بود. ارزش صف‌های خرید نیز نسبت به پایان روز کاری گذشته افزایش یافت و در رقم 137 میلیارد تومان ایستاد. 

امروز نماد ذوب (شرکت ذوب آهن اصفهان) با صف‌ خرید 23 میلیارد تومانی در صدر جدول تقاضای بازار قرار گرفت. پس از ذوب، نمادهای بالبر (شرکت کابل البرز) و خنصیر (شرکت مهندسی نصیر ماشین) بیشترین صف خرید را داشتند. 

بیشترین صف فروش بازار در پایان معاملات به نماد فمراد (شرکت آلومراد) تعلق داشت که ارزش آن 400 میلیون تومان بود. پس از فمراد، نماد سکرد صف فروش بازار را داشت. 

 ارزش معاملات خُرد

امروز ارزش معاملات کل بازار سهام به رقم 144 هزار و 840 میلیارد تومان افزایش یافت. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه 140 هزار و 22 میلیارد تومان بود که 97 درصد از ارزش کل معاملات بازار سرمایه را تشکیل می‌دهد. 

امروز ارزش معاملات خرد سهام با کاهش 8 درصدی نسبت به روز کاری قبل به رقم 3 هزار و 127 میلیارد تومان رسید. 

 جدول معاملات

در معاملات امروز نماد کالا (شرکت بورس کالا) بیشترین ارزش معاملات بازار سهام را نیز به خود اختصاص داد که ارزش معاملات آن 74 میلیارد تومان بود. 

پس از کالا، حکشتی بیشترین ارزش معاملات را داشت و غنوش رتبه سوم بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص داد و پس از آن دو نماد وبانک و ذوب در رتبه‌های بعدی بیشترین ارزش معاملات قرار گرفتند.

در جدول حجم معاملات نیز سهام دی با تعداد 467 میلیون و 261 هزار و 360 سهم در صدر قرار گرفته است. شستا در رتبه دوم بیشترین حجم معاملات بازار قرار گرفت و رتبه سوم به خساپا تعلق داشت. دو نماد کرمان و ذوب نیز در رتبه‌های بعدی بیشترین حجم معاملات بازار قرار داشتند. 

بورس