به گزارش اکوایران، در معاملات روز یکشنبه ششم شهریور ماه، شاخص کل بورس پایتخت با ریزش 5 هزار و 949 واحدی نسبت به روز شنبه به رقم یک میلیون و 444 هزار و 95 واحد رسید.

شاخص هم وزن بورس نیز با افت هزار و 771 واحدی در سطح 408 هزار و 556 واحدی ایستاد. همچنین شاخص کل فرابورس (آیفکس) 83 واحد پائین آمد و در سطح 19 هزار و 305 واحد باقی ماند.  

تغییر مالکیت سهام 

امروز ارزش خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار منفی شد و 218 میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد. 

در معاملات روز یکشنبه بیشترین خروج پول حقیقی به سهام حکشتی (شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی) اختصاص داشت که ارزش تغییر مالکیت حقیقی به حقوقی آن 17 میلیارد تومان بود. پس از حکشتی، نمادهای خودرو (شرکت ایران خودرو) و خساپا (شرکت سایپا) بیشترین خروج پول حقیقی را داشتند. نمادهای وبملت، فارس و شستا نیز در رتبه‌های بعدی بودند. 

در مقابل، بیشترین ورود پول حقیقی به نماد فزر اختصاص داشت. پس از فزر، نمادهای ونیرو، وغدیر، کچاد و وبهمن در رتبه‌های بعدی قرار گرفتند. 

بورس

نمادهای بزرگ بازار 

امروز اغلب نمادهای بانکی ریزش قیمت داشتند و نمادهای «فولاد»، «فملی» و «شپنا» بیشترین تأثیر را در افت شاخص کل  بورس  داشتند. در مقابل نمادهای «شپدیس»، «شیراز» و «کنور» بیشترین تأثیر مثبت را بر شاخص کل داشتند. 

در فرابورس نیز نمادهای «شراز»، «زاگرس» و «خدیزل» بیشترین تأثیر کاهنده را بر شاخص کل فرابورس داشتند و «فزر»، «شبصیر» و «غصینو» بیشترین تأثیر افزایشی را بر شاخص داشتند.  

در جدول پرتراکنش‌ترین نمادهای بورس خساپا صدرنشین است و خودرو و خگستر در رتبه‌های بعدی هستند. در فرابورس نیز نمادهای دی، فزر و فرابورس پرتراکنش‌‌ترین نمادها هستند.  

ارزش معاملات بورس

امروز ارزش معاملات کل بازار سهام به رقم 6 هزار و 686 میلیارد تومان کاهش یافت. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه هزار و 884 میلیارد تومان بود که 28 درصد از ارزش کل معاملات بازار سرمایه را تشکیل می‌دهد. 

امروز ارزش معاملات خرد سهام با کاهش 18  درصدی نسبت به روز کاری قبل به رقم 3 هزار و 387 میلیارد تومان رسید. 

صف‌های پایانی بازار 

در پایان معاملات امروز ارزش صف‌های فروش پایانی بازار نسبت به روز کاری قبل کاهش یافت و 8 میلیارد تومان بود. ارزش صف‌های خرید نیز نسبت به پایان روز کاری گذشته کاهش یافت و در رقم 90 میلیارد تومان ایستاد. 

امروز نماد غنوش (شرکت نوش مازندران) با صف‌ خرید 25 میلیارد تومانی در صدر جدول تقاضای بازار قرار گرفت. پس از غنوش، نمادهای بالبر (شرکت کابل البرز) و بکاب (صنایع جوشکاب یزد) بیشترین صف خرید را داشتند. 

بیشترین صف فروش بازار در پایان معاملات به نماد غاذر (شرکت کشت و صنعت پیاذر) تعلق داشت که ارزش آن 3 میلیارد تومان بود. پس از غاذر، نمادهای حخزر، سصفها، قلرست و سکرد بیشترین صف فروش بازار را داشتند. 

نقشه بازار سهام بر مبنای ارزش معاملات

بورس