به گزارش اکوایران، بهای مواد غذایی در بازارهای جهانی مجدد به مسیر رشد بازگشت، به نحوی که تا ظهر روز جمعه26 اوت بر نرخ هفتگی سویا 5.1 درصد، بر قیمت گندم 2.87 درصد، بر بهای روغن پالم 2.39 درصد و به نرخ ذرت 5.92 درصد افزوده شد. نگرانی نسبت به تغییرات آب‌وهوایی و خشکسالی کم‌سابقه نیمکره شمالی با احتمال کاهش برداشت محصولات کشاورزی از مهم‌ترین دلایل بازگشت نرخ محصولات کشاورزی به مسیر رشد قیمتی بود.

سویا در مسیر بازگشت به اوج

بهای سویا در معاملات آتی بورس شیکاگو در اواسط روز جمعه 26 اوت تا 15.6 دلار به ازای هر بوشل رشد کرد که این رقم نسبت به بهای فروش آن در هفته گذشته 5.3 درصد و در بازه زمانی یک ماهه 10 درصد بالاتر بود. نگرانی نسبت به کاهش برداشت این محصول در ایالات متحده آمریکا همزمان با افزایش تقاضا برای سویا ازسوی چین به‌عنوان بزرگترین واردکننده این محصول از جمله مهم‌ترین دلایل رشد قیمتی این محصول ظرف یک هفته اخیر بود.

دمای هوا در ایالات متحده آمریکا با گرمای بی‌سابقه‌ای مواجه شده و این موضوع باعث شده تا انتظار عرضه این محصول کاهش داشته باشد. آمریکا با طولانی‌ترین موج گرمایی روبرو است و احتمال داده می‌شود که این موج گرمایی بتواند آسیب جدی به محصولات کشاورزی این کشور وارد کند.

اگرچه ظرف روزهای اخیر بر تقاضای چین برای خرید سویا از آمریکا افزوده شده، اما داده‌های گمرک نشان از آن دارد که میزان خرید دانه سویا چین از آمریکا نسبت به مدت مشابه در سال قبل 9 درصد کاهش داشته است. افزایش قیمت جهانی این محصول از مهم‌ترین دلایل عقبگرد تقاضای چینی‌ها در ماه قبل بود.

گندم در انتظار تثبیت نرخ

گندم در معاملات آتی بورس شیکاگو ظرف روز جمعه 26 اوت با نرخ 7.75 دلار به ازای هر بوشل معامله شد که این رقم نسبت به بهای فروش آن در هفته قبل رشدی 2.8 درصدی داشت. با این وجود این محصول از رکورد قیمتی خود در سال جاری که در هفدهم ماه مه به ثبت رسیده بود فاصله حدود 40 درصدی دارد. به نظر می‌رسد که گندم در حال کف‌سازی قیمتی در نرخی پیش از شروع جنگ روسیه و اوکراین است.

تغییرات آب‌وهوایی و موج گرمای بی‌سابقه در نیمکره شمالی از رشد بهای گندم در بازارهای جهانی حمایت می‌کند، اما در این شرایط برقراری کریدور تجاری امن برای صادرات غلات اوکراینی باعث شده تا از بهای این محصول در بازارهای جهانی کاسته شود.

کاهش کیفیت ذرت زیرکشت، عامل صعود قیمتی

هر بوشل ذرت در معاملات آتی بورس شیکاگو به نرخ 6.6 دلار به ازای هر بوشل در روز جمعه 26 اوت رسید. این محصول در بازه زمانی یک هفته‌ای رشدی 6 درصدی و در بازه زمانی یک ساله افزایش نرخی 10.4 درصدی را به ثبت رسانده است. وزارت کشاورزی ایالات متحده آمریکا در هفته گذشته وضعیت 55 درصد سطح زیرکشت ذرت این کشور را خوب تا عالی ارزیابی کرد. این در حالی بود که نتیجه ارزیابی در هفت قبل اعلاام میکرد که وضعیت 57 درصد محصول عالی است. افزایش گرما در ایالات متحده آمریکا زمینه رشد کاهش کیفیت این محصول را فراهم کرده است. این موضوع سیگنالی در جهت رشد قیمتی در این محصول است.