به گزارش اکوایران، در هفته اخیر، شاخص‌ کل بورس تهران افت کرد اما شاخص هم وزن به همان اندازه رشد کرد. در این هفته شاخص از نیمه کانال یک میلیون و 400 هزار واحد پائین آمد. در اولین روز کاری هفته 12 هزار و 593 واحد ریزش کرد و مرز مهم یک میلیون و 500 هزار واحد را از دست داد.

روز یکشنبه ریزش ادامه داشت و شاخص نزیک به 9 هزار واحد افت کرد. روز دوشنبه نیز شاهد کاهش 5 هزار واحدی شاخص کل بودیم، در مقابل شاخص هم وزن رشد 771 واحدی را پشت سر گذاشت. اما روز سه‌شنبه روند بازار تغییر کرد و شاخص کل 6 هزار و 944 واحد رشد کرد و شاخص هم وزن نیز بیش از 5 هزار واحد بالا آمد. رشد قابل توجه شاخص هم وزن روز چهارشنبه نیز تداوم داشت و نزدیک به 6 هزار واحد صعود کرد. در عین حال شاخص کل در پایان هفته پائین‌تر از سطح هفته گذشته قرار گرفت.  

شاخص کل در آخرین روز کاری هفته نسبت به آخرین روز معاملاتی هفته قبل 9 هزار و 3 واحد پائین‌تر ایستاد و بازدهی هفته شاخص بورس منفی 0.6 درصد شد. 

اما در هفته اخیر شاخص کل هم‌وزن صعود کرد. شاخص هم وزن در پایان هفته نسبت به هفته پیشین 9 هزار و 173 واحد بالا‌تر ایستاد و بازدهی مثبت 2.3 درصدی را ثبت کرد.

بورس

پیش بینی بورس هفته

شاخص کل در دو روز پایانی هفته رشد کرد و رشد شاخص هم وزن نیز قابل توجه بود. به علاوه در دو روز اخیر پول حقیقی وارد بازار شده است. پیش از این، آخرین بار که در دو روز متوالی پول حقیقی وارد بازار شده به اردیبهشت ماه برمی‌گردد. 

در این هفته هر چه به پایان هفته نزدیک شدیم ارزش معاملات خرد سهام بیشتر شد و در پایان هفته به 4 هزار و 136 میلیارد تومان رسید که بیشترین رقم در دو ماه اخیر است. 

بنابراین وضعیت بازار در دو روز پایانی هفته بهبود محسوسی داشته است. در هفته پیش رو دامنه نوسان قیمتی سهام به مثبت و منفی 7 درصد افزایش خواهد یافت که گامی مثبت در جهت افزایش نقدشوندگی و تسریع در تعدیلات قیمتی است. ناظران و تحلیلگران از این اقدام سازمان بورس استقبال کرده‌اند و در عین حال تأکید دارند که در بلند مدت باید دامنه نوسان از بازار حذف شود. 

از سوی دیگر برخی نیز معتقدند هنوز بازار زیر سایه اخبار سیاسی حرکت می‌کند و یک چشم بازار به فرجامِ برجام است. اخبار و حواشی برجام نیز اثرات متضادی بر بازار داشته است، چرا که در روزهای مختلف اخبار متفاوتی منتشر شده است. برخی رشد قیمت نفت در روزهای اخیر را به معنای منتفی شدن توافق می‌دانند و برخی نیز با استناد به برخی از خبرها توافق را نزدیک تلقی می‌کنند. 

تحلیل گران بدبین گروه سومی را نیز تشکیل می‌دهند. این گروه معتقدند توافق هسته‌ای و بازگشت به برجام اثر مثبت چشمگیری بر بازار سهام نخواهد داشت و تنها می‌تواند از طریق رشد فروش نفت بر بخشی از بازار اثر مثبت داشته باشد. این گروه معتقدند بازار سرمایه جزء اولویت‌های دولت نیست و آزادسازی منابع ارزی و افزایش درآمد دولت از محل صادرات نفتی در جهت مداخله دولت در بازارها، پروژه‌های سیاسی و نظامی و همچنین تزریق نقدینگی به اقتصاد ایران مصرف خواهد شد. بنابراین می‌توان گفت برجام فرصتی بالقوه است که می‌تواند برای کلیت اقتصاد ایران مفید باشد اما در مورد میزان آثار مثبت آن بر بازار سهام در میان صاحب نظران تردید وجود دارد.

پیش بینی بورس