به گزارش اکوایران، کاهش نرخ بهره از سوی بانک خلق چین در روز دوشنبه 22 اوت، سیگنال افزایشی برای بازار جهانی آهن و فولاد همراه داشت و باعث شد تا بر بهای سنگ‌آهن افزوده شود. پلتس در گزارش روزانه خود از بازار آهن و فولاد به رشد 95 سنتی نرخ سنگ‌آهنی عیار 62 درصد وارداتی به بنادر چین در روز دوشنبه اشاره کرد، به این ترتیب این محصول متاثر از اعمال سیاست انبساطی از سوی بانک خلق چین مجدد به کانال 100 دلاری بازگشت.

با وجود گام جدید چین برای تحرک اقتصاد اما همچنان بی‌اعتمادی به بازگشت اقتصاد به مسیر رشد میان فعالان بازار در چین موج می‌زند، از همین رو میزان نقدینگی در بازار سنگ‌آهن ظرف روز گذشته محدود بود و به این ترتیب اگرچه نرخ سنگ‌آهن رشد داشت، اما این افزایش قیمت محدود بود. در این شرایط بسیاری از فعالان بازار معتقدند که شرایط اقتصادی در چین بی‌ثبات بوده و این موضوع باعث می‌شود تا معامله‌گران جانب احتیاط را در خریدهای خود داشته باشند.

 زغال‌ رنج کشید

پلتس در گزارش روزانه خود به رنج کشیدن بازار زغال‌سنگ آسیا فوب استرالیا و سی‌اف‌آر چین در روز دوشنبه 22 اوت اشاره کرد؛ کاهش علاقه متقاضیان به خرید زغال‌سنگ باعث شد تا پریمیوم زغال سنگ فوب استرالیا ۲۷۱ دلار و  پریمیوم زغال سنگ سی‌اف‌ار چین ۲۸۱ دلار و ۵۰ سنت بدون تغییر نسبت به روز قبل ثابت بماند.

بنا به گفته فعالان بازار، تقاضایی از سوی مصرف‌کنندگان نهایی روانه بازار زغال‌سنگ کک‌شو نمی‌شود؛ چرا که نشانه‌ای از بهبود در بازار فولاد به چشم نمی‌خورد و بنابراین متقاضیان حاضر به خرید زغال‌سنگ با نرخی بالاتر از ارقام فعلی نیستند. مصرف‌کنندگان نهایی بر این باورند که قیمت‌های فعلی منطقی و منصفانه است، در عین حال برخی دیگر از مصرف‌کنندگان نیز ترجیح می‌دهند تا خریدهای خود را تا مشخص شدن وضعیت بازار به تعویق بیندازند.  

اما برخی فعالان بازار نگاه خوشبینانه‌تری دارند و امیدوارند با خنک شدن هوا در چین ظرف هفته‌های آینده، ساخت‌وساز در این کشور بهبود یافته و این موضوع بتواند با رشد تقاضا برای زغال‌سنگ از افزایش بهای این محصول حمایت کند.

توقف تولید فولادسازان ترکیه با زیان‌ده شدن تولید

پلتس ترکیه در گزارش خود به کاهش تولید برخی فولادسازان این کشور به دلیل رشد بهای انرژی و قراضه خبر داد. فولادسازان ترک می‌گویند بدون بهبود وضعیت بازار در بخش محصولات نهایی امکان استمرار تولید وجود ندارد. یکی از فولادسازان به منابع پلتس گفت: اگر وضعیت بازار محصولات فولادی همچنان کاهشی باقی بماند و هزینه‌های تولید نیز در سطوح فعلی پابرجا باشد، تولید را تا هفته اول نوامبر متوقف می‌کنیم.

ارزش پول ترکیه ظرف ماه‌های اخیر افتی کم سابقه داشت، این موضوع نیز بر هزینه‌های مواد اولیه وارداتی برای تولیدکنندگان این کشور افزوده است. بنا به گزارش پلتس قراضه آهن وارداتی ترکیه در روز 22 اوت بدون تغییر با نرخ ۳۹۷ دلار و ۵۰ سنت به فروش رفتی در حالی که بهای میلگرد صادراتی ترکیه با کاهش 7.5 دلاری به ۶۴۵ دلار ازای هر تن رسید.