به گزارش اکوایران فومیو کیشیدا نخست وزیر ژاپن این هفته به مقامات مربوطه دستور داد تا قیمت گندم وارداتی به این کشور برای فروش به بخش خصوصی را در سطح فعلی تثبیت کرده و مانع رشد بیشتر بهای این محصول شوند. این تصمیم در راستای عزم دولت ژاپن برای مقابله با افزایش نرخ مواد غذایی گرفته شده است.

نرخ مواد غذایی کنترل می‌شود

فومیو کیشیدا در نشستی که در دفتر نخست وزیری در توکیو، برای بحث در خصوص یافتن راهی برای مقابله با رشد بهای کالاها و خدمات در این کشور و جلوگیری از تضعیف بیشتر ین برگزار شد، دستور داد تا نرخ گندم وارداتی به این کشور برای بخش خصوصی ثابت نگه داشته شود.

دولت ژاپن قصد دارد در اوایل سپتامبر اقدامات بیشتری برای مقابله با افزایش قیمت کالا و خدماتی که در رفاه عمومی مردم موثر است انجام دهد. 

کیشیدا در این نشست گفت: افزایش قیمت نان، رشته فرنگی و سایر محصولات غذایی که برای زندگی روزمره مردم ضروری است، تبدیل به چالشی اساسی شده است.

کیشیدا همچنین خواستار افزایش سقف کمک‌های بلاعوض ویژه برای کمک به افراد نیازمنداز سوی دولت‌های محلی شد و سقف اعتبار کمک بلاعوض برای سال جاری در این کشور را از یک تریلیون ین فعلی افزایش داد.

وی در ادامه خواستار استمرار یارانه پرداختی به تولیدکنندگان و توزیع‌کنندگان بنزین و سایر سوخت‌ها در این کشور شد. وی افزود بودجه این یارانه تا ماه اکتبر تامین شده، اما وی خواستار اقداماتی برای استمرار این برنامه تا ماه سپتامبر شد.

عزم دولت ژاپن برای تامین بودجه مقابله با تورم

یاسوتوشی نیشیمورا، وزیر اقتصاد، تجارت و صنعت پس از این نشست به خبرنگاران گفت که دولت وضعیت را بررسی خواهد کرد و برنامه دولت در خصوص یارانه انرژی در این کشور پس از ماه اکتبر را اعلام می‌کند. برای تامین بودجه مورد نیاز برای استمرار یارانه بخش انرژی گام‌هایی پیش‌بینی شده و دولت قصد دارد در صورت نیاز از منابع مالی خود برای مقابله با تبعات اقتصادی شیوع مجدد کرونا و صعود تورم در این کشور استفاده کند.

کیشیدا در این نشست با تاکید بر عزم خود برای ادامه مقابله با افزایش قیمت‌ها خبر از تدوین دومین بودجه الحاقی داد و گفت: اقتصاد موجودی زنده است، بنابراین بسته به شرایط، لازم است که تصمیم‌گیری ضروری انجام شود.