به گزارش اکوایران، سنگ‌آهن با بهبود وضعیت بازار فولاد چین ظرف روز جمعه پنجم اوت دوباره افزایشی شد؛ به این ترتیب هر تن سنگ‌آهن عیار 62 درصد وارداتی به بنادر شمالی چین معیار پلتس در روز جمعه با رشد 3 درصدی نسبت به روز قبل، با نرخ 106 دلار و 95 سنت معامله شد. 

خداحافظی سنگ‌آهن با کانال 110 دلاری

سنگ‌آهن ظرف یک هفته اخیر کانال 110 دلاری را از دست داد و بهای این محصول نسبت به نرخ فروش آن در هفته قبل یعنی روز جمعه 29 جولای کاهش 7 دلار و 55 سنتی داشت.

پلتس در گزارش خود از کاهش احتیاط در رفتار متقاضیان سنگ‌آهن و افزایش خریدها خبر می‌دهد؛ درواقع متقاضیان سنگ‌آهن به دنبال جبران کاهش خرید در روزهای گذشته هستند و این موضوع از رشد قمیتی در این بازار حمایت می‌کند. با وجود افزایش قیمت سنگ‌آهن، همچنان پایین بودن حاشیه سود فولادسازان چینی باعث می‌شود تا رشد قیمتی در این بازار محدود باشد و متقاضیان در خریدهای خود جانب احتیاط را داشته باشند.

یکی فعال بازار آهن و فولاد چین نیز از رشد بهای کنسانتره آهن در بازار داخلی تانگشان همزمان با رشد بهای سنگ‌آهن دریایی خبر داد. افزایش راه‌اندازی واحدهای فولادسازی در چین باعث شده تا تقاضای پایداری روانه بازار کنسانتره داخلی این کشور شده و این موضوع از رشد بهای کنسانتره داخلی حمایت کرده است. در عین حال در شرایط کنونی با توجه به پریمیوم موجود بر سنگ‌آهن وارداتی، خرید کنسانتره داخلی برای مصرف‌کنندگان نهایی به صرفه‌تر است.  

ارزانی زغال با وجود کاهش موجودی

زغال‌سنگ آسیا فوب استرالیا در روز جمعه پنجم ماه اوت رنج کشید و با نرخ 203 دلار به ازای هر تن معامله شد؛ اما همین زغال‌سنگ سی‌اف‌آر چین به دلیل کاهش مستمر تقاضا در بازار همچنان در مسیرکاهش نرخ قدم برداشت به نحوی که با افت 0.7 درصدی با نرخ 290 دلار به ازای هر تن در روز پنجم اوت معامله شد.

پلتس در گزارش خود از این بازار از عزم جدید دولت چین باری کنترل بهای زغال‎سنگ ککشو خبر داد و گفت عزم دولت چین در کنترل قیمت باعث شده تا بر احتیاط خریداران این محصول اضافه شود. برخی منابع از کاهش موجودی زغالسنگ ککشو در بنادر چین خبر می‌دهند، با این وجود احتمال کاهش بیشتر قیمت‌ها با توجه به مداخلات دولتی، همچنان قیمت‌ها تحت فشار کاهش نرخ قرار دارد.

مقاومت قراضه‌ در مقابل افت نرخ

بنا به گزارش پلتس قیمت قراضه آهن وارداتی ترکیه در پنجم ماه اوت، به طور ناگهانی افزایشی شد. علت این امر کاهش منابع تأمین قراضه آهن از سوی آمریکا و حوزه بالتیک اعلام شد؛ به این ترتیب ظرف یک روز بهای هر تن قراضه وارداتی ترکیه رشدی 15 دلاری داشت و با نرخ 380 دلار به ازای هر تن به فروش رفت. در حالی عدم تمایل دارندگان قراضه به فروش محصول خود باعث شده تا قیمت این محصول افزایش یابد که نوردکاران ترکیه‌ای با افت محسوس تقاضا برای محصولات خود روبرو هستند.

یکی از منابع پلتس می‌گوید: افزایش بهای قراضه در ترکیه می‌تواند در کوتاه مدت زمینه بالا ماندن قیمت میلگرد این کشور را فراهم کند؛ اما با توجه به نبود تقاضا، این اثر کوتاه مدت خواهد بود.

پلتس در گزارش روزانه خود اعلام کرد که بهای هر تن میلگرد صادراتی ترکیه در روز جمعه پنجم ماه اوت رشدی 7.5 دلاری به ازای هر تن داشت و این محصول با نرخ 637 دلار و 50 سنت به فروش رفت، با این وجود همچنان فاصله قیمتی میان قراضه وارداتی و میلگرد صادراتی ترکیه کم بوده و این موضوع باعث می‌شود تا حاشیه سود نوردکاران این کشور تحت فشار کاهشی باشد. این موضوع در میان مدت سیگنالی کاهشی برای بازار قراضه به همراه خواهد داشت.