به گزارش اکوایران بهای فلز روی در معاملات آتی در بورس آمریکا ظرف روز پنج‌نشبه چهارم آگوست در معاملات آتی کامکس رشدی 5.6 درصدی داشت و تا 3 هزار و 462 دلار به ازای هر تن اوج گرفت؛ این بیشترین میزان افزایش روزانه بهای این فلز پس از ماه مارس امسال بود. در عین حال این فلز در معاملات نقدی بورس فلزات لندن نیز  با قیمت 3 هزار و 431 دلار به ازای هر تن در این روز معامله شد که این رقم بیشترین نرخ فروش آن ظرف یک ماه و نیم اخیر بود. این صعود قیمتی پس از هشدار گلنگور در خصوص کاهش تولید فلز روی با صعود نرخ انرژی در اروپا رخ داد.

کاهش تولید حامی اوج‌گیری قیمتی

389968629-1024x591

فلز روی در معاملات آتی کامکس ظرف روز پنج‌شنبه چهارم آگوست با نرخ 3 هزار و 450 دلار به ازای هر تن به فروش رفت که این رقم حدود 23 درصد کمتر از اوج‌ قیمتی آن پس از آوریل امسال یعنی زمان اوج‌گیری قیمتی آن با توجه به تبعات اقتصادی حمله روسیه به اوکراین است. اگرچه فلز روی با رکورد قیمتی خود در سال جدید فاصله زیادی دارد، اما احتمال کسری عرضه با توجه به صعود نرخ انرژی در اروپا باعث شده تا این فلز به بیشترین نرخ خود پس از ژوئیه امسال برسد.

شرکت گلنکور یکی از بزرگترین تولیدکنندگان فلز روی در دنیا است؛ تولید فلز روی تصفیه شده در این شرکت در واحدهای مستقر در اروپا کاهش داشته است. این شرکت در تازه‌ترین گزارش خود اعلام کرد در حالی برای تقاضای فلزات صنعتی در حال افزایش است، بحران برق اروپا روند عرضه را دچار اختلال کرده و چشم‌انداز عرضه را نیز تحت شعاع قرار داده است.

گلنکور تولید یکی از کارخانه‌های ذوب روی خود در اروپا را به حالت تعلیق درآورده است که منجر به کاهش شدید تولید این فلز شده است. در عین حال این شرکت در روز پنج‌شنبه چهارم آگوست اعلام کرد که سایر واحدهای ذوب این شرکت واقع در منطقه اروپا به سختی سود می‌کنند.

گلنکور در نیمه ابتدایی امسال برابر 350 هزار و 900 تن فلز روی تولید کرد که این رقم نسبت به میزان تولید آن در نیمه ابتدایی سال گذشته میلادی حدود 12 درصد کمتر بود. رشد نرخ انرژی در اروپا مهم‌ترین دلیل این عقبگرد تولید بود.