به گزارش اکوایران، در معاملات روز یکشنبه نُهم مرداد ماه، شاخص کل بورس پایتخت با کاهش 17 هزار و 354 واحدی نسبت به روز شنبه به رقم یک میلیون و 423 هزار و 501 واحد رسید. 

شاخص هم وزن بورس نیز با ریزش 7 هزار و 241 واحدی در سطح 379 هزار و 975 واحدی ایستاد. همچنین شاخص کل فرابورس (آیفکس) 178 واحد بالا آمد و در سطح 18 هزار و 703 واحد قرار گرفت.  

خروج سرمایه از بورس

امروز ارزش خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار برای سی و دومین روز متوالی منفی شد و 544 میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد. 

در معاملات روز یکشنبه بیشترین خروج پول حقیقی به سهام شبندر (شرکت پالایش نفت بندرعباس) اختصاص داشت که ارزش تغییر مالکیت حقیقی به حقوقی آن 38 میلیارد تومان بود. پس از شبندر، نمادهای شپنا (شرکت پالایش نفت اصفهان) و آسیاتک (شرکت انتقال داده‌های آسیاتک) بیشترین خروج پول حقیقی را داشتند.

در مقابل، بیشترین ورود پول حقیقی به نماد فولاد تعلق داشت. امروز صورت‌های مالی تلفیقی شرکت فولاد مبارکه (فولاد) منتشر شد که حاکی از افزایش 88 درصدی درآمدهای عملیاتی سال گذشته بود. همچنین سود خالص این شرکت در سال 1400 رشد 120 درصدی داشته است. با انتشار این گزارش، تقاضا برای نماد فولاد افزایش یافت. فولاد بیشترین ورود پول حقیقی را ثبت کرد و بیشترین اثر مثبت را بر شاخص کل داشت. پس از فولاد، نمادهای شپدیس، سکرد، خبنیان و خساپا بیشترین ورود پول حقیقی را داشتند. 

بورس

نمادهای پیشران بازار سهام

امروز نمادهای «شفن»، «شپنا» و «کگل» بیشترین تأثیر را در افت شاخص کل بورس داشتند و نمادهای «فولاد»، «امید» و «مبین» بیشترین تأثیر افزایشی را بر شاخص کل داشتند. 

در فرابورس نیز نمادهای «ودی»، «فگستر» و «زنگان» بیشترین تأثیر مثبت را بر شاخص کل فرابورس داشتند و «بپاس»، «زاگرس» و «شاوان» بیشترین تأثیر کاهشی را بر شاخص داشتند.  

در جدول پرتراکنش‌ترین نمادهای بورس فولاد صدرنشین است و خگستر و شپنا در رتبه‌های بعدی هستند. در فرابورس نیز دی، فرابورس و ددانا پرتراکنش‌‌ترین نمادها هستند.  

بهبود معاملات سهام 

امروز ارزش معاملات کل بازار سهام به رقم 13 هزار و 805 میلیارد تومان افزایش یافت. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه 8 هزار و 980 میلیارد تومان بود که 65 درصد از ارزش کل معاملات بازار سرمایه را تشکیل می‌دهد. 

امروز ارزش معاملات خرد سهام با افزایش 22 درصدی نسبت به روز کاری قبل به رقم 2 هزار و 880 میلیارد تومان رسید. 

مازاد عرضه در پایان معاملات

در پایان معاملات امروز ارزش صف‌های فروش پایانی بازار نسبت به روز کاری قبل 6 درصد کاهش یافت و 49 میلیارد تومان بود. ارزش صف‌های خرید نیز نسبت به پایان روز کاری گذشته رشد کرد و در رقم 15 میلیارد تومان ایستاد. 

امروز نماد سکرد (شرکت سیمان کردستان) با صف‌ خرید 5 میلیارد تومانی در صدر جدول تقاضای بازار قرار گرفت. پس از سکرد، نمادهای قلرست (شرکت قند لرستان) و فگستر (شرکت گسترش صنایع روی ایرانیان) بیشترین صف خرید را داشتند. 

بیشترین صف فروش بازار در پایان معاملات به نماد تکنو (شرکت تکنو تار) تعلق داشت که ارزش آن 5 میلیارد تومان بود. پس از تکنو، نمادهای انرژی3، سصفها، ثغرب، ختراک بیشترین صف فروش داشتند. 

نقشه بازار سهام بر مبنای ارزش معاملات

بورس