به گزارش اکوایران، فلزات صنعتی، هفته پایانی ژوئیه را افزایشی به پایان رساند و بخشی از زیان خود ظرف یک‌ماه اخیر را جبران کردند. ظرف روزهای پایانی ژوئیه، از سویی فدرال‌رزرو در خصوص مرحله جدید افزایش نرخ بهره در آمریکا تصمیم گرفت و از سوی دیگر، داده‌‌‌های اولیه رشد اقتصادی آمریکا برای سه‌ماه دوم سال منتشر شد. بانک خلق چین نیز همزمان با انتشار این داده‌‌‌ها وعده داد تا 148 میلیارد دلار از بدهی شرکت‌های توسعه‌دهنده املاک در چین را تامین اعتبار کند. مجموع این عوامل، سیگنال‌‌‌های متناقضی به بازار کالاهای صنعتی وارد کرد که نتیجه آن بازده مثبت هفتگی اغلب فلزات پایه بود؛ شاخص قیمتی فلزات در بورس لندن نیز ظرف یک‌هفته اخیر رشد 2.2 درصدی داشت و تا 3‌هزار و 748واحد افزایش یافت، البته بازده این شاخص در بازه زمانی یک‌ماهه همچنان منفی ماند.

فلز سرخ مثبت ماند

مس در معاملات آتی کامکس در روز جمعه 29 ژوئیه با نرخ 3.37 دلار به ازای هر پوند معامله شد و بازده هفتگی 1.2 درصدی را برای سرمایه‌گذاران به ثبت رساند. البته همچنان واهمه از بروز رکود اقتصادی در بازار فلز سرخ سایه افکنده است، این فلز ظرف یک ماه اخیر در معاملات آتی کامکس 10.6 درصد از ارزش خود را از دست داده است.

پنج‌نشبه 28 ژوئیه داده‌های رشد اقتصادی آمریکا منتشر و رشد تولید ناخالص داخلی بزرگترین اقتصاد جهانی برای سه ماهه دوم امسال برابر منفی 0.9 درصد اعلام شد، تولید ناخالص داخلی آمریکا در سه ماهه ابتدایی سال نیز کاهشی 1.6 درصدی داشت. منفی شدن رشد اقتصادی برای دو فصل متوالی فرضیه بروز رکود اقتصادی در این کشور را شدت بخشید و سیگنالی کاهشی برای بازارهای کالایی به همراه داشت. مس به‌عنوان فلزی که از آن با عنوان دماسنج اقتصادی هم یاد می‌کنند در واکنش به این خبر جمعه وارد مسیر افت نرخ شد و 0.4 درصد از ارزش خود را از دست داد.

فاصله 40 درصدی آلومینیوم از رکورد قیمتی

آلومینیوم فلز دیگری بود که این هفته 2.14 درصد بر ارزش آن در معاملات آتی کامکس افزوده شد و با نرخ 2 هزار و 437 دلار به ازای هر تن معامله شد؛ هر چند بازده یک ماهه آن منفی 2.3 درصد بود. آلومینیوم در حال حاضر با نرخی حدود 40 درصد کمتر از اوج قیمتی آن در ماه مارس امسال به فروش می‌رود. کاهش تبعات اقتصادی جنگ در بازارهای کالایی، واهمه از بروز رکود اقتصادی و سیاست‌های تهاجمی فدرال رزرو برای مهار تورم، مهم‌ترین دلایل این افت قیمتی است. افزایش نرخ بهره از سوی فدرال رزرو برای مهار تورم باعث شده تا شاخص دلار آمریکا رشدی قابل ملاحظه داشته باشد، سرمایه‌گذاران خرید دلار را بر سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی و کالایی ترجیح داده و به این ترتیب نرخ دلاری کامودیتی‌ها کاهشی شود.

27ژوئیه فدرال رزرو تصمیم گرفت تا برای چهارمین مرتبه در سال جاری نرخ بهره را افزایش دهد و به این ترتیب نرخ بهره در این کشور برای اولین مرتبه پس از سال 2019 به 2.5 درصد رسید. اگرچه این اقدام تهاجمی فدرال رزرو سیگنال کاهشی برای بازارها به همراه داشت، اما شدت آن کمتر از انتظار بود و تاثیر آن در بازار فلزات در هفته‌های قبل پیش‌خور شده بود و به این ترتیب این تصمیم تاثیری محدود بر بازارها برجای گذاشت.

کم‌محلی فلزی‌ها به داده‌های رکود

در حالی که فلزات ظرف یک هفته اخیر به مسیر رشد نرخ بازگشتند داده‌های منفی رشد اقتصادی آمریکا منتشر شد؛ اگرچه کاهش رشد اقتصادی آمریکا سیگنالی کاهشی برای بازار فلزات به همراه داشت، اما این خبر با احتمال کاهش تهاجم سیاست‌های فدرال رزرو به‌منظور جلوگیری از بروز رکود اقتصادی، به گوش فعالان بازار خوش آمد و تاثیر منفی قابل ملاحظه‌ای در بازار برجای نگذاشت.

بازگشت به رشد با وعده چینی

رشد بهای فلزات در بورس کالای دالیان موضوع دیگری بود که از رشد قیمتی این محصولات در بورس کامکس و لندن حمایت کرد. ظرف هفته‌‌‌های اخیر، مقامات چین وعده‌‌‌هایی برای بازگرداندن اقتصاد به مسیر رشد داده‌‌‌اند که البته در تحقق‌‌‌پذیر بودن آنها تردید وجود دارد. بانک خلق چین در روز پنج‌شنبه اعلام آمادگی کرد تا بدهی 148میلیارد دلاری شرکت‌های توسعه‌‌‌دهنده املاک در این کشور را تامین اعتبار کند. انتشار این خبر در شرایطی که قرار بود شرکت اورگراند در خصوص نحوه بازپرداخت بدهی خود در روزهای آینده اطلاع‌‌‌رسانی کند، باعث شد تا ترس سرمایه‌گذاران در این شرکت از زیان قابل ملاحظه فروکش کند و این موضوع از رشد بهای فلزات پایه در بازارهای کالایی دنیا حمایت کرد.