به گزارش اکوایران فعالان بازارهای مالی و کالایی دنیا منتظر اعلام نتیجه جلسه فدرال رزرو در خصوص نرخ بهره آمریکا هستند. در این شرایط اغلب برآوردها از احتمال افزایش مجدد 75 واحدی نرخ بهره حکایت دارد. تورم آمریکا در ماه ژوئن رشد سالانه 9.1 درصدی داشت و این امر جروم پاول و همکارانش را برای افزایش 75 واحدی دیگر در نرخ بهره با وجود احتمال کاهش سرعت رشد اقتصادی ترغیب کرد. 

همدستی غرب و شرق در صعود تورمی کالایی‌ها

تورم فعلی ایالات متحده آمریکا نتیجه سیاست‌های مالی انبساطی فدرال رزرو ظرف دوران پساکرونا است که ظرف سال گذشته به کرات مورد انتقاد اقتصاددان مختلف قرار گرفت و نسبت به تبعات تورمی آن هشدار داده شده بود. با این وجود فدرال رزور ظرف سال گذشته میلادی بی‌توجه به هشدارهای اعلامی در اخذ سیاست انبساطی پیش رفت که این روند در نهایت به صعود تورمی کم سابقه در ایالات متحده آمریکا و در ادامه دنیا منجر شد. البته ایجاد اختلال در زنجیره عرضه با توجه به قرنطینه‌های اعمالی در دنیا برای مهار کرونا نیز در شدت بخشیدن به این تورم دست داشت؛ در چنین شرایطی حمله روسیه به اوکراین نیز با شدت بخشیدن به چالش اختلال در بخش عرضه تورم کالایی را شدت بخشید.

بازار چشم‌انتظار تصمیم فدرالی

در حالی که نرخ بهره آمریکا تقریبا به مدت 2 سال در محدوده صفر تا 0.25 نوسان داشت، عزم فدرال رزرو برای مهار تورم در سال جاری میلادی باعث شد تا ظرف ماه‌های اخیر طی 3 مرحله نرخ بهره به 1.75 واحد افزایش یابد. در این شرایط احتمالا فدرال رزرو تا ساعاتی دیگر برای چهارمین دور افزایش نرخ بهره در این کشور تصمیم‌گیری می‌کند.

مسئولان فدرال رزرو در جلسه پیشین خود نرخ بهره را خلاف انتظار 75 واحد افزایش دادند که این رقم بیشترین میزان رشد نرخ بهره در این کشور ظرف یک دوره طی پس از سال 1994  بود. این تصمیم میزان جدیت فدرال رزرو در مهار تورم را نشان داد؛ با این وجود برخی اقتصاددانان اخذ این حد از تهاجم را غیرمنطقی دانسته و نسبت به تبعات تورمی آن هشدار دادند.

هشدار کارشناسان نسبت به سیاست‌های انقباضی فدرال رزرو با واکنش منفی از سوی این نهاد روبرو و عنوان شد که مهار تورم در ارجحیت تصمیم‌گیری است و به این ترتیب مجدد سیاست‌گذاران فدرالی به پیشنهادات اقتصاددانان بی‌توجهی کردند. در چنین شرایطی و با وجود اخذ سیاست تهاجمی انقباضی از سوی فدرال رزرو ظرف ماه‌های اخیر، تورم همچنان در مسیر صعود نوسان دارد و این موضوع احتمال شدت گرفتن سیاست‌های تهاجمی فدرالی را مطرح کرده است. احتمالی که با صحبت‌های پراکنده فدرال رزرو تقریبا رد شده، اما همچنان اطمینانی در خصوص آن وجود ندارد.

تصمیم‌گیری با انحراف از معیار؟

جلسه فدرال رزرو در ماه جولای ظرف روز 26 و 27 جولای برگزار شد و نتیجه آن تا ساعتی دیگر (ساعت 14 به وقت آمریکا) منتشر می‌شود. البته سیاست‌گذاران فدرال رزرو پس از این نشست پیش‌بینی جدید اقتصادی منتشر نمی‌کنند اما قرار است که با پایان یافتن این جلسه 2 روزه بیانیه جدیدی از سیاست مالی فدرال رزرو منتشر شده و جروم پاول در کنفرانس خبری نسبت به نگاه بانک مرکزی به به داده‌های اقتصادی اخیر آمریکا توضیح داده و گام‌های بعدی فدرال رزرو برای اقتصاد آمریکا را شرح دهد.

فدرال رزرو هدف رشد نرخ بهره برای سال جاری میلادی را 2.25 واحد اعلام کرده بود که درصورت افزایش 75 واحدی نرخ بهره در این مرحله این هدف محقق می‌شود. در این جلسه مشخص می‌شود که این مرتبه نرخ بهره 75 واحد یا کمتر رشد خواهد داشت. انتظار می‌رود که جروم پاول در نشست خبری خود در خصوص حداکثر رشد نرخ بهره تا پایان سال نیز روشنگری داشته باشد.

با این وجود برخی کارشناسان بر این باورند که ثبت رقم 9.1 درصدی در تورم ماه ژوئن می‌تواند باعث شود تا فدرال رزرو سقف رشد بهره برای سال جاری میلادی را بیشتر افزایش دهد. ایان شفردسون، اقتصاددان ارشد در Pantheon Macroeconomicsبه تازگی در یادداشتی گفت: با توجه به رشد 9.1 درصدی شاخص قیمت مصرف‌کننده در ماه ژوئن افزایش نرخ بهره آمریکا بیش از آنچه در گذشته اعلام شده بود بعید نیست. احتمالا فدرال رزرو تا زمانی که به یقین نرسد تورم کاهشی شده به مسیر فعلی خود ادامه می‌دهد و بعید است که از سرعت رشد نرخ بهره نیز بکاهد.

تعدادی از مقامات فدرال رزرو در مقاطع مختلف از ابتدای سال جاری میلادی  پیش‌بینی کردند که تورم به اوج خود رسیده است، اما در ادامه قیمت‌ها همچنان در مسیر رشد نرخ باقی ماند و رکوردهای تورمی به طور پیاپی شکسته شد.

در این شرایط برخی اقتصاددانان در خصوص خطر خطا در تصمیم‌گیری فدرال رزرو بر اساس برداشت غلط از داده‌ها هشدار می‌دهند. درواقع داده‌های مربوط به قیمت می‌تواند تاثیر منفی رشد نرخ بهره بر کوچک شدن اقتصاد را تا حدی پوشش داده و فدرال رزرو بی‌توجه به این نکته بر استمرار سیاست انقباضی اصرار بورزد که این موضوع با تشدید رکود به زیان بزرگترین اقتصاد جهانی تمام خواهد شد.