به گزارش اکوایران افت بهای غلات در بازارهای جهانی دوام نداشت و روند عقبگرد بهای محصولات غذایی که ظرف یک ماه اخیر در بازارهای کالایی به ثبت رسیده بود، در روزهای ابتدایی هفته جاری متوقف و معکوس شد. به این ترتیب بهای گندم، جو، ذرت و سویا در معاملات آتی بورس شیکاگو مجدد وارد مسیر رشد نرخ شد.

بازگشت گندم به مسیر رشد با خلف وعده روسیه

گندم پس از عقب‌نشینی قیمتی تا کف کانال 7.5 دلار به ازای هر بوشل در روز جمعه 22 جولای وارد مسیر رشد نرخ شد به نحوی که در اواسط روز چهارشنبه 27 جولای در معاملات آتی بورس شیکاگو با نرخ 8.15 دلار به ازای هر بوشل معامله شد. احتمال از سرگیری صادرات غله از اوکراین از جمله دلایل عقبگرد بهای گندم در هفته‌های اخیر بود. بالاخره پس از مدت‌ها مذاکره، روسیه با از سرگیری صادرات گندم روسیه موافقت کرد، اما در ادامه پس از زمان کوتاهی از شروع تجارت، روسیه به بندر اودسا اوکراین حمله کرد و این موضوع نگرانی‌هایی جدی در خصوص اعتبار وعده روسیه در زمینه ایجاد امنیت در این مسیر تجاری به وجود آورد و به این ترتیب زمینه رشد قیمتی در بازار غلات فراهم شد.  

گرمای بی‌سابقه به محصول ذرت آسیب زد

ذرت نیز پس از تجربه کف‌نشینی قیمت تا نرخ 5.6 دلار به ازای هر بوشل که کمترین نرخ فروش آن پس از نوامبر 2021 بود، مجدد وارد مسیر رشد قیمتی شد و تا 6.01 دلار به ازای هر بوشل تا ائاسط روز چهارشنبه 27 جولای رشد کرد. عقبگرد شاخص دلار آمریکا و بازگشت به کانال 106 واحدی از جمله دلایل رشد بهای ذرت در معاملات آتی بورس شیکاگو بود.

آمریکا با گرمای بی‌سابقه هوا روبرو است و این موضوع می‌تواند به محصولات کشاورزی آسیب برساند؛ این هفته آژانس خدمات کشاورزی ایلات متحده آمریکا اعلام کرد که وضعیت 61 درصد محصولات ذرت در این کشور عالی است؛ این رقم نسبت به آمار قبلی که 64 درصد بود کاهش محسوسی داشته و نشان از صدمه گرما به محصولات کشاورزی در آمریکا دارد. صدمه گرمای بی‌سابقه هوا به غلات می‌تواند به کاهش عرضه منجر شده و سیگنالی در جهت رشد قیمت باشد، اما در شرایط کنونی بازار با واهمه ترس از رکود اقتصادی نیز روبرو است و این موضوع سیگنالی کاهشی برای بازار است.

بازگشت سویا به مسیر رشد از کف کانال 6 ماهه

سویا در معاملات آتی بورس شیکاگو در روز جمعه 22 جولای به کف کانال قیمتی 6 ماه اخیر خود رسیده بود و با نرخ 14.1 دلار به ازای هر بوشل به فروش می‌رفت؛ اما کاهش عرضه روغن نباتی باعث شد تا نرخ این محصول به کانال قیمتی 15 دلاری بازگردد و تا اواسط روز چهارشنبه 27 جولای با نرخ 15.6 دلار به ازای هر بوشل فروش رود.

حمله مجدد روسیه به اوکراین پس از امضا قرارداد ایجاد کریدور امن برای حمل غلات از رشد نرخ ذرت حمایت کرد. اوکراین از جمله بزرگترین صادرکنندگان روغن آفتابرگردان و روغن‌های گیاهی است، بنابراین کاهش صادرات از این کشور حامی رشد بهای ذرت خواهد بود.

با این وجود بازار ذرت نیز همانند سایر کامودیتی‌ها با غلبه سیگنال‌های کاهسی ناشی از احتمال بروز رکود اقتصادی مواجه است و این موضوع سدی در مقابل صعود نرخ این محصول است.